Malmöföretaget Bringwash, som utvecklat en vattensnål biltvätt, har tagit in två miljoner för att lansera en ny produkt och skala upp företaget.
– Mycket av satsningen ska gå till uppskalning av vårt partnerkoncept, då vi lägger mycket krut på franchise-programmet. Vi planerar att öppna sju enheter runt om i Sverige under året. Förutom det kommer vi också ut med en helt ny bilvårdsprodukt som vi lanserar om två månader. Så pengarna kommer främst att gå till produktutveckling och uppskalning av företaget, säger Philip Gårdell, medgrundare på Bringwash.
Affärsidén går ut på att schemalägga och automatisera fordonsvården för kontor, bostadsrättsföreningar och andra företag. Redan nu har man två franchise-enheter, en i Västerås och en i Göteborg. Bolaget finns även i Malmö men är där egenägda. Samtidigt har bolaget tecknat ett avtal med nya samarbetspartnern Malmö Parkering, sedan tidigare finns liknande avtal med Helsingborgs och Kävlinge kommuner.
– Även Malmö stad köper nu in vår vattenfria biltjänst och det gör att vi nu jobbar med sex olika parkeringshus som är månadsbetalande kunder. Avtalet sträcker sig ett år i taget och vi har nu fått förfrågan om att samarbeta med dem ytterligare ett år.
Danmark blir första steget i en utlandsexpansion, som planeras bli av nästa år.
– Vi kommer ha en utlandsenhet i Köpenhamn som bedrivs genom franchise, likt det vi gör i Sverige. Vi har ett bra kundunderlag i Köpenhamn och får nya förfrågningar då vi har synts där en hel del, så det känns som ett naturligt steg att ta sig an den marknaden, säger Philip Gårdell.
Julia Eriksson