Förra året var trots pandemin det bästa året någonsin för digitalbyrån 24HR Malmö, och tillväxten fortsätter. Livsmedelsjätten Orkla och Stockholmsbaserade uppstartsbolaget Cloudberry Care är nya kunder. Målet är att växa ändå snabbare genom förvärv.
– Förra året gjorde vi krisplaner för att vara redo för sämre tider, men det blev vårt bästa år. Jag kom in som extern styrelseordförande för ett par år sedan och avsikten är att bolaget ska växa snabbare. Den kompetens vi letar efter hos personalen är väldigt eftertraktad på marknaden och därför står vi nu inför att främst växa genom förvärv, troligen i södra Sverige, säger Rolf Elmér, bolagets styrelseordförande.
Bolagets vinst ökade med nära 70 procent till 3,6 miljoner kronor jämfört med året före. Omsättningen var nära 23 miljoner. Oftast handlar kunduppdragen om internetstrategi samt att göra publika webbplatser och appar.
– Ett av våra större uppdrag är annorlunda, ett tekniskt utmanande projekt för Cloudberry Care. Det är produktutveckling av ett avancerat system för övervakning i äldrevården, där några av funktionerna är en geofence-lösning med bland annat smarta lås, hälsokoll på de äldre via en smartwatch och annan teknisk utrustning, och larm när de faller eller får exempelvis epilepsianfall, säger Mats Byback, vd på 24HR.
Bland kunderna i Skåne märks Resurs Bank, AWA, Skånemejerier och Hypergene. 24HR Malmö som har ett 20-tal anställda har funnits i Malmö som dotterbolag till 24 HR Communications i mer än tio år, men 2019 förvärvade företagets ledning aktiemajoriteten i Malmöbolaget.
Elisabet Ottosson