onsdag 24 juli 2024

inloggad som

InRiver gör internationell storoffensiv efter nyemission

|  
|  ,

Det Malmöbaserade IT-företaget inRiver tar in 285 miljoner kronor för att accelerera sin internationella expansion. Thomas Zanzinger, som kom till inRiver som säljchef i oktober 2019 och som sedan april i år är företagets vd, säger till Rapidus att kapitalet ska användas för att nå mycket högt satta tillväxtmål.

– Vi fokuserar på forsatt stark tillväxt med ett bra resultat. Då kan vi behålla vår ledande globala position på ett hållbart vis. För 2020 ökar vi med runt 20 procent, vilket är en väldigt bra siffra under covid-19, och  för de kommande åren är målet att återgå till över 30 procents tillväxt varje år. Under de kommande tolv månaderna ska vår organisation växa med runt 35 procent varav merparten i Malmö. Vi ska bli starkare på marknaderna där vi redan finns, som Norden, Benelux och USA, och samtidigt öppna nya marknader, säger Thomas Zanzinger till Rapidus.

Han är baserad i Amsterdam, vilket gör honom till den första vd:n på inRiver som inte sitter i huvudkontoret i centrala Malmö. Under 2021 är planen att öppna i Tyskland och Storbritannien också.

– Vi har en viss närvaro där via partners, men nu vill vi få våra egna teams på plats. Även om jag sitter i Amsterdam så är ledarskapet för inRiver globalt nu med en distribuerad ledning som kan ta emot input från varje lokal marknad, säger Thomas Zanzinger.

InRiver utvecklar och säljer system som hjälper kunder med marknadsföring av produkter genom att hålla reda på och automatiskt uppdatera produktinformationen. Bilder, texter och videoklipp kan till exempel standardiseras efter olika marknadsplatsers och digitala kanalers format.

– Under de senaste tre åren har vi ökat bolagets intäkter med 150 procent. Vår nordamerikanska satsning har burit frukt och vi har massor av spännande kunder där som Miller Coors, New Balance och Ethan Allan. Med Thomas och flera andra nya starka rekryteringar till vårt ledningsteam och inRiver under 2020 har vi ett fantastiskt lag och ser fram emot vågen av digitalisering som ytterligare har accelererat under året, säger Johan Billgren, medgrundare och styrelsemedlem, som nyligen flyttat hem efter fyra år i Chicago som ansvarig för inRivers amerikanska verksamhet.

Från början har företagets kunder främst varit tillverkare av konsumentprodukter, men business to business-segmentet utgör nu halva omsättningen, enligt Thomas Zanzinger.

– Båda segmenten växer väldigt snabbt nu – för att de måste följa sin kunders krav på digitalisering och omställning. Vi har en ny kund, en kabeltillverkare i Italien med miljardomsättning, som kom till oss efter covidutbrottet för att de måste digitalisera hela sitt produktsortiment. Samtidigt har vi en annan kund i sport- och fritidsbranschen som fick stänga sina butiker från en dag till nästa och måste ställa om till att bli helt digitala, säger Thomas Zanzinger.

De senaste åren har inRiver gjort ett antal mindre nyemissioner för att finansiera tillväxten. Tidigare storägare som Industrifonden, Verdane och Roosgruppen är med även i den nya storemissionen, men får sällskap av Lugard Road Capital, som tidigare investerat bland annat i den globala koncernen Delivery Hero, Schibsted och mjukvarubolaget Fortnox.

– Vi hade kontakt även med rena riskkapitalbolag, men det passar oss bättre att ha långsiktiga ägare som vill vara med på resan, säger Thomas Zanzinger.

Niclas Lindstrand

Det Malmöbaserade IT-företaget inRiver tar in 285 miljoner kronor för att accelerera sin internationella expansion. Thomas Zanzinger, som kom till […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Fetast plånbok vinner

    Efter en tolfteplats av fjorton i SHL måste något göras med hockeylaget Malmö Redhwaks. I brist på kommunalt stöd behövs det nya och kreativa samarbeten med näringslivet.

  • Glad påsk!

    Vi på Rapidus önskar dig en riktigt glad och varm påsk! Vi återkommer med nya skånska nyheter tisdagen den 2 […]

  • Damfotboll en svår affär

    Att damfotbollen har det tuffare ekonomiskt än herrarna är ingen hemlighet. Spelarförsäljningar och Europaspel ger inte i närheten av samma genomslag som på herrsidan.

  • Klubbarna kämpar för ekonomin i Superettan

    Superettan i fotboll ger betydligt lägre tv-intäkter än Allsvenskan. Så här löser de skånska klubbarna Helsingborgs IF, Trelleborgs FF och Landskrona BoIS utmaningen.

  • I år ska MFF fylla kassan

    Snart drar fotbollens högsta serier igång för året. Rapidus har tagit en titt på de ekonomiska förutsättningarna för skånska elitföreningarna. För MFF bör Europaspel ge mer pengar i år, även om det sportsliga resultatet blir likartat jämfört med tidigare år. Det säger MFF:s vd Niclas Carlnén.

  • Danskt hygge över Sveriges nedgång

    Sverige är i fritt fall. Det konstaterar danska journalister när de granskar Sveriges ekonomi, invandring och kriminalitet. Danskarna förundras över hur så mycket kunde gå så fel i det land som de har varit så avundsjuka på i många år. Rapidus korrepondent i Danmark Keld Broksø har gått igenom den nya danska mediebilden av Sverige.

  • Special: Helgernas nyhetssvep

    Har du haft fullt upp med matförberedelser, shopping och långväga släktingar? Ingen fara, Rapidus är tillbaka och har gjort ett svep med några av de hetaste nyheterna från det skånska näringslivet.

  • Börja satsa, sluta spara

    Glädjen med årets mörkaste tid är att det vänder. Frågan är om årets vintersolstånd sammanfaller med ekonomin och framtidsutsikterna. Vi tror det och önskar dig som Rapidusmedlem ett ljusnande 2024.

  • Näringslivets önskelista

    Elförsörjning, fred i Ukraina och en mer proaktiv innovationspolitik – det är några av de saker som det skånska näringslivet önskar sig för 2024.

  • På väg mot hållbarhet

    Tetra Pak med Sverigechefen Marie Sandin har 50-faldigat hållbarhetsinvesteringarna på fem år.