Det Malmöbaserade IT-företaget inRiver tar in 285 miljoner kronor för att accelerera sin internationella expansion. Thomas Zanzinger, som kom till inRiver som säljchef i oktober 2019 och som sedan april i år är företagets vd, säger till Rapidus att kapitalet ska användas för att nå mycket högt satta tillväxtmål.
– Vi fokuserar på forsatt stark tillväxt med ett bra resultat. Då kan vi behålla vår ledande globala position på ett hållbart vis. För 2020 ökar vi med runt 20 procent, vilket är en väldigt bra siffra under covid-19, och för de kommande åren är målet att återgå till över 30 procents tillväxt varje år. Under de kommande tolv månaderna ska vår organisation växa med runt 35 procent varav merparten i Malmö. Vi ska bli starkare på marknaderna där vi redan finns, som Norden, Benelux och USA, och samtidigt öppna nya marknader, säger Thomas Zanzinger till Rapidus.
Han är baserad i Amsterdam, vilket gör honom till den första vd:n på inRiver som inte sitter i huvudkontoret i centrala Malmö. Under 2021 är planen att öppna i Tyskland och Storbritannien också.
– Vi har en viss närvaro där via partners, men nu vill vi få våra egna teams på plats. Även om jag sitter i Amsterdam så är ledarskapet för inRiver globalt nu med en distribuerad ledning som kan ta emot input från varje lokal marknad, säger Thomas Zanzinger.
InRiver utvecklar och säljer system som hjälper kunder med marknadsföring av produkter genom att hålla reda på och automatiskt uppdatera produktinformationen. Bilder, texter och videoklipp kan till exempel standardiseras efter olika marknadsplatsers och digitala kanalers format.
– Under de senaste tre åren har vi ökat bolagets intäkter med 150 procent. Vår nordamerikanska satsning har burit frukt och vi har massor av spännande kunder där som Miller Coors, New Balance och Ethan Allan. Med Thomas och flera andra nya starka rekryteringar till vårt ledningsteam och inRiver under 2020 har vi ett fantastiskt lag och ser fram emot vågen av digitalisering som ytterligare har accelererat under året, säger Johan Billgren, medgrundare och styrelsemedlem, som nyligen flyttat hem efter fyra år i Chicago som ansvarig för inRivers amerikanska verksamhet.
Från början har företagets kunder främst varit tillverkare av konsumentprodukter, men business to business-segmentet utgör nu halva omsättningen, enligt Thomas Zanzinger.
– Båda segmenten växer väldigt snabbt nu – för att de måste följa sin kunders krav på digitalisering och omställning. Vi har en ny kund, en kabeltillverkare i Italien med miljardomsättning, som kom till oss efter covidutbrottet för att de måste digitalisera hela sitt produktsortiment. Samtidigt har vi en annan kund i sport- och fritidsbranschen som fick stänga sina butiker från en dag till nästa och måste ställa om till att bli helt digitala, säger Thomas Zanzinger.
De senaste åren har inRiver gjort ett antal mindre nyemissioner för att finansiera tillväxten. Tidigare storägare som Industrifonden, Verdane och Roosgruppen är med även i den nya storemissionen, men får sällskap av Lugard Road Capital, som tidigare investerat bland annat i den globala koncernen Delivery Hero, Schibsted och mjukvarubolaget Fortnox.
– Vi hade kontakt även med rena riskkapitalbolag, men det passar oss bättre att ha långsiktiga ägare som vill vara med på resan, säger Thomas Zanzinger.
Niclas Lindstrand