LocalizeDirect i Helsingborg hjälper spelutvecklare att anpassa spel till olika marknader och språk. Nu tar de in 10,3 miljoner kronor inför höstens lansering av tjänsten Gridly.
Pengarna kommer främst från Entreprenörinvest och Innovuminvest. De sluter sig till ägarskaran bestående av bland andra Nordic Game Ventures, Almi och Teknoseed.
LocalizeDirect specialiserar sig på bland annat översättningsstöd till spelutvecklare. Med kunder som bland annat Warner Bros, CapCom, Scopely, King och Avalanche Studios – och titlar som “Legendary”, “Batman Origins” och “Doom” – har bolaget haft en kraftig tillväxt de senaste åren. 2019 omsatte de 22 miljoner kronor och i år lär det landa runt 30, säger vd Christoffer Nilsson.
– Allt fler spel drivs som tjänster, varje månad eller vecka uppdateras det med ny information. Man ger karaktärer nya egenskaper, lägger till nya miljöer och tweakar spelet. Som en hemsida som kan få statistik om var besökare klickar, kan man i spel i dag se hur spelarna agerar och anpassa ny content i uppdateringar. Det går snabbare och blir mer komplext, det kan handla om tiotusentals nya objekt per uppdatering, säger han.
I höst lanserar LocalizeDirect tjänsten Gridly som ska underlätta detta arbete. Det är ett CMS – Content Management System eller innehållshanteringssystem – för utvecklare av flerspråkiga spel inom området games-as-a-service. Merparten av kapitalet från nyemissionen ska gå till lanseringen.
– Förhoppningen är att vi kan sätta en ny standard som hjälper spelutvecklarna med hanteringen av deras strukturella data inne i spelen. En sorts standard för hur man utvecklar och uppdaterar. Tidigare har man fått använda två-tre olika system, säger Christoffer Nilsson.
Emiliano Strauss