måndag 15 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Databas med fakta lanseras globalt

|  
|  

Malmöbolaget Factlab tar in fyra miljoner kronor från sina existerande ägare för att lansera sig internationellt. Det närmaste året görs en konceptvalidering, eller proof of concept, på företagets databas med för närvarande drygt 60 miljoner fakta med källhänvisningar, som bland andra medier och skolor kan ta del av.

– I Sverige har många skolor, journalister och bloggare redan anammat vår tjänst och nu ska vi rikta oss mot våra globala målgrupper via annonser i sociala medier. Det verkar finnas ett stort intresse, vi får mail och träffar från hela världen, säger Factlabs vd Peter Andersson till Rapidus.

Factlab startades redan 2003 av Peter Andersson och hans bror Mike Andersson Olivecrona som ett hobbyprojekt. Men i takt med att ”fake news” blivit ett begrepp har projektet prioriterats upp allt mer och i dag kallar Peter Andersson det ”en livsgärning”. Schweiziska Bank von Roll har också tillkommit som delägare.

– Alla fakta i databasen har källhänvisningar. Det betyder inte att det är sant, men man kan avgöra om man själv tycker att källan är trovärdig. På Wikipedia kan vem som helst ändra och vi har hört att skolor därför är skeptiska till att använda det, säger Peter Andersson.

Affärsmodellen bygger på två olika lösningar, dels annonsfinansiering på själva sajten, dels licenser som ger betalande kunder extra möjligheter att använda materialet, som att bädda in interaktiva diagram på sin egen sajt.

– Egentligen har vi två databaser nu, en global med fakta från världens länder och en nationell som vi bygger för varje land, säger Peter Andersson.

Niclas Lindstrand

Malmöbolaget Factlab tar in fyra miljoner kronor från sina existerande ägare för att lansera sig internationellt. Det närmaste året görs […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer. 

  • Safeture-profil släpper skådespelar-AI

    Andreas Rodmans nya bolag Lingotion lanserar sin första kommersiella produkt för spelutvecklare: AI som får karaktärer att agera självständigt och mer trovärdigt än i dagens dataspel.

  • Klang AI toppar styrelsen

    Dubblade intäkter och en glödhet Europamarknad får Klang AI att trycka på gasen. Nu plockar bolaget in sina kändisinvesterare i styrelsen för att navigera expansionen.

  • Hänt i vecka 31

    Vd-ruljangs och eftersläntrande kvartalsrapporter var det som dominerade det sommarstilla nyhetsflödet förra veckan. Bland annat vände Joel Eklunds ryggsäcksbolag USWE Sports till vinst, nästan.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.