Malmöbolaget Factlab tar in fyra miljoner kronor från sina existerande ägare för att lansera sig internationellt. Det närmaste året görs en konceptvalidering, eller proof of concept, på företagets databas med för närvarande drygt 60 miljoner fakta med källhänvisningar, som bland andra medier och skolor kan ta del av.
– I Sverige har många skolor, journalister och bloggare redan anammat vår tjänst och nu ska vi rikta oss mot våra globala målgrupper via annonser i sociala medier. Det verkar finnas ett stort intresse, vi får mail och träffar från hela världen, säger Factlabs vd Peter Andersson till Rapidus.
Factlab startades redan 2003 av Peter Andersson och hans bror Mike Andersson Olivecrona som ett hobbyprojekt. Men i takt med att ”fake news” blivit ett begrepp har projektet prioriterats upp allt mer och i dag kallar Peter Andersson det ”en livsgärning”. Schweiziska Bank von Roll har också tillkommit som delägare.
– Alla fakta i databasen har källhänvisningar. Det betyder inte att det är sant, men man kan avgöra om man själv tycker att källan är trovärdig. På Wikipedia kan vem som helst ändra och vi har hört att skolor därför är skeptiska till att använda det, säger Peter Andersson.
Affärsmodellen bygger på två olika lösningar, dels annonsfinansiering på själva sajten, dels licenser som ger betalande kunder extra möjligheter att använda materialet, som att bädda in interaktiva diagram på sin egen sajt.
– Egentligen har vi två databaser nu, en global med fakta från världens länder och en nationell som vi bygger för varje land, säger Peter Andersson.
Niclas Lindstrand