Det var Nordic Innovation-projektet The Connected Ship som sammanförde Life Finder med Maersk och DFDS. Nästa vecka görs en första demo av det uppkopplade skeppet och till hösten ska systemen provas på ett verkligt fartyg.
– Den 28 maj gör vi en demo för att få feedback från DFDS och Maersk. Nästa steg är att sätta servrar och allting på en riktig båt som går i trafik för att låta rederierna göra business av det. Det blir någon form av lokal trafik som testas, vi kan inte börja med en båt som är borta i tre månader, säger Johan Lindén, projektledare på Mobile Heights, till Rapidus.
En elektronikbox från Beijer Electronics samlar in data från båtens befintliga system medan Life Finder använder Sensatives plattform för att samla in data från sensorer. Det ger redarna kontroll över sin data i stället för att instrumentleverantörerna behåller den.
Utöver ovan nämnda bolag medverkar även bland andra Svenskt Marintekniskt Forum och Accelerated Growth i projektet. Nordic Innovation har finansierat The Connected Ship med fyra miljoner norska kronor.
Niclas Lindstrand