torsdag 13 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Safeture satsar på masskommunikation

|  
|  

Lundabolaget Safeture breddar sitt erbjudande. Tidigare såldes deras produkt primärt som en resesäkerhetsapp. Nu ska de även satsa på masskommunikation, skräddarsydd information och att förstå var de anställda befinner sig.

– Nu hör globala företag och myndigheter av sig till oss och vill använda vår plattform för masskommunikation. Och vi har pågående diskussioner med ett bolag som har flera hundratusen anställda som vill använda vårt verktyg för sin personalsäkerhet, säger bolagets vd Magnus Hultman till Rapidus.

Safetures plattform kan hålla koll på vilken byggnad, stad eller nation varje medarbetare – eller invånare – befinner sig i, och kan skicka skräddarsydd kommunikation till olika grupper. Bolaget har inte börjat marknadsföra detta på bred front än, utan har hittills utbildat fältsäljarna i de nya bredare möjligheterna, enligt Magnus Hultman.

– Vi kallar det ”platform for communication, information and location”. Tekniken har vi redan, nu håller vi på att segmentera produkten så att vissa moduler kan göras tillgängliga för fler individer hos kunderna. Corona har skapat en efterfrågan av denna typ av plattform. Vi hade detta på gång redan tidigare så nu kan vi reagera snabbt på efterfrågan. En effekt av den ändrade marknadsstrategin är att vi blir mer relevanta för fler ännu oftare, säger han.

Han tror att omsättningen kan skjuta i höjden om de får en stor ökning av användare av plattformen hos myndigheter och storbolag. Sedan tidigare är målsättningen att komma upp i en stadig omsättning, som inte kräver omförsäljning, på tio miljoner kronor per månad någon gång under 2022.

Elisabet Ottosson

Lundabolaget Safeture breddar sitt erbjudande. Tidigare såldes deras produkt primärt som en resesäkerhetsapp. Nu ska de även satsa på masskommunikation, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • 34:orna 2025 – hela listan

    Rapidus hyllar ungt entreprenörskap genom att årligen lista 34 av Skånes hetaste bolag – alla med entreprenörer som är max 34 år. Ikväll koras årets topp fem – här är hela listan.

  • Svenska modellen gynnar 34:orna

    Sverige har varit utdömt som investeringsland på senare år. Men 34:orna kan skatta sig lyckliga att de befinner sig just här. Vi sitter på en unik, men förbisedd, konkurrensfördel jämfört med övriga Europa, skriver Jan Dahlqvist.

  • Nytt bolag ska bygga bro över dödens dal

    Sedermera Corporate Finance och ängelnätverket Nordic Angels startar ett nytt gemensamt bolag för att överbrygga det nordiska tillväxtkapitalgapet. Partnerskapet ska länka samman två delar av marknaden som sällan samarbetar nära.


  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.