fredag 22 november 2024

inloggad som

Influencertjänst på offensiv i Italien

|  
|  

Malmöbolaget GoldenGlows tjänst MySocial, som den 22-årige grundaren Mustafa Alfredji kallar LinkedIn för influencers, är på offensiv i Europa och framför allt Italien. Bolaget vill utnyttja karantänen och bolagens minskade reklamaktiviteter för att stärka ländernas influencer marketing.

– Efter att den italienska regeringen satte nästan hela landet i karantän har användningen av internet ökat med ungefär 70 procent. Det finns en större räckvidd för sociala medier, ett större utbud av uppmärksamhet. Samtidigt har annonsörerna börjat dra sig tillbaka, så det finns mindre konkurrens om italienarnas uppmärksamhet, säger Mustafa Alfredji, grundare och vd på GoldenGlow.

Därför satsar han nu på att värva användare och sänker kostnaden för ett premiumkonto i Italien och Tyskland till att börja med. Förhoppningen är alltså att värva ländernas influencers, som här avgränsats till personer med över 10.000 följare i sociala medier.

– Vi hade redan planer på att expandera i Europa och nu såg vi chansen att köra. Alla är ju hemma och har inget att göra, säger Mustafa Alfredji.

Han estimerar att en tredjedel av alla svenska influencers anslutit sig till tjänsten hittills. Men trots ökad internetanvändning och minskade marknadsföringsbudgetar har han ännu inte märkt någon större efterfrågan på influencer marketing ­– som tjänsten bistår premiumanvändare och annonsörer med.

– Vi ser inget dramatiskt än. För många är det inte så relevant med influencer marketing just nu och priserna för marknadsföring överlag kommer att gå ner. Men jag tror att när företagen sen ska aktivera sin marknadsföring igen så kommer de att minska sina billboard- och tv-budgetar, och satsa mer på internet eftersom räckvidden ökar, säger Mustafa Alfredji.

Emiliano Strauss

Malmöbolaget GoldenGlows tjänst MySocial, som den 22-årige grundaren Mustafa Alfredji kallar LinkedIn för influencers, är på offensiv i Europa och framför […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.