söndag 18 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Influencertjänst på offensiv i Italien

|  
|  

Malmöbolaget GoldenGlows tjänst MySocial, som den 22-årige grundaren Mustafa Alfredji kallar LinkedIn för influencers, är på offensiv i Europa och framför allt Italien. Bolaget vill utnyttja karantänen och bolagens minskade reklamaktiviteter för att stärka ländernas influencer marketing.

– Efter att den italienska regeringen satte nästan hela landet i karantän har användningen av internet ökat med ungefär 70 procent. Det finns en större räckvidd för sociala medier, ett större utbud av uppmärksamhet. Samtidigt har annonsörerna börjat dra sig tillbaka, så det finns mindre konkurrens om italienarnas uppmärksamhet, säger Mustafa Alfredji, grundare och vd på GoldenGlow.

Därför satsar han nu på att värva användare och sänker kostnaden för ett premiumkonto i Italien och Tyskland till att börja med. Förhoppningen är alltså att värva ländernas influencers, som här avgränsats till personer med över 10.000 följare i sociala medier.

– Vi hade redan planer på att expandera i Europa och nu såg vi chansen att köra. Alla är ju hemma och har inget att göra, säger Mustafa Alfredji.

Han estimerar att en tredjedel av alla svenska influencers anslutit sig till tjänsten hittills. Men trots ökad internetanvändning och minskade marknadsföringsbudgetar har han ännu inte märkt någon större efterfrågan på influencer marketing ­– som tjänsten bistår premiumanvändare och annonsörer med.

– Vi ser inget dramatiskt än. För många är det inte så relevant med influencer marketing just nu och priserna för marknadsföring överlag kommer att gå ner. Men jag tror att när företagen sen ska aktivera sin marknadsföring igen så kommer de att minska sina billboard- och tv-budgetar, och satsa mer på internet eftersom räckvidden ökar, säger Mustafa Alfredji.

Emiliano Strauss

Malmöbolaget GoldenGlows tjänst MySocial, som den 22-årige grundaren Mustafa Alfredji kallar LinkedIn för influencers, är på offensiv i Europa och framför […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • ”Det råder investeringsstopp i life science”

    Svenska entreprenörer inom life science är för dåliga på att pitcha. Danskarna är mycket bättre. Det sa två föredragshållare på torsdagen vid ett stort seminarium i Lund. Här följer fler misstag som bolagen gör.

  • Stark rapport – men aktien faller

    Skånska läkemedelsjätten Camurus ser ut att göra allt rätt och levererar en rapport över förväntningarna. Under årets första kvartal tredubblar Lundabolaget rörelseresultatet och såväl intäkter som vinst ökar. Trots det faller aktien på börsen. – Det beror nog på Brixadi-utvecklingen, säger vd Fredrik Tiberg.

  • Medvasc stänger runda – öppnar en ny

    Medicinteknikbolaget Medvasc stängde nyligen en finansieringsrunda i förtid, bara för att genast öppna en ny. Vd Cathrin Johansson förklarar varför, och hur mycket mer som behövs.