torsdag 21 november 2024

inloggad som

Uteprylar från Helsingborg på skandinavisk expansion

På E-commerce Park i Helsingborg expanderar både det tidigare inkubatorsbolaget Uteprodukter .se och Hälsing, som är kvar i inkubatorn. Efter god utveckling på den svenska marknaden förbereder båda bolagen nu för att utvidga sin verksamhet till grannländerna.

– Vi växer och breddar vårt sortiment hela tiden och har egentligen bara skrapat på ytan i Sverige. Nu arbetar vi på vår danska sajt och hoppas vara i gång med försäljning i Danmark före sommaren, då vi också kommer att behöva anställa, säger vd Eric Smith.

Affärsidén är att erbjuda allt för utemiljön på nätet – från fågelskrämmor till parkbänkar – och i första hand handlar det om produkter till offentliga miljöer och företagskunder. De säljer till exempel till byggföretag, bostadsrättsföreningar och Svenska kyrkan.

Företaget är egenfinansierat och ökade sin omsättning från fem till 15 miljoner under året som inkubatorbolag på E-commerce park. Med en nuvarande omsättning på 26 miljoner har de blivit uttagna till mentorskapsprogrammet Prins Daniels fellowship med Bo Lundevall, grundaren av Dustin, som mentor. 

Hälsing inleder precis tredje försäljningssäsongen med sina köksöar för utebruk. De har varit inne och nosat på den spanska marknaden och expanderar nu till Danmark, Norge och Finland.

– Vi har börjat marknadsföra i grannländerna och planerar för skarp försäljning i hela Skandinavien under Q2, säger vd Fredrik Löfgren som än så länge är den enda anställda i det egenfinansierade bolaget.

Uteköken byggs i Sverige och är en premiumprodukt. Nu planerar Fredrik Löfgren även att bredda sortimentet med kompletta kök i liknande stil för inomhusbruk.

– Kunderna gillar den avskalade, renodlade industrilooken. Vi har hela tillverkningen i Sverige och allt material kommer härifrån. Nu flyttar vi dessutom vårt lager till Rosa Huset i Allerum, berättar Fredrik Löfgren.

Pernilla Gudmundsson

På E-commerce Park i Helsingborg expanderar både det tidigare inkubatorsbolaget Uteprodukter .se och Hälsing, som är kvar i inkubatorn. Efter […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Najell hoppas på babyboom

    Medan branschen för barn- och babyprodukter är i kris går e-handelsbolaget Najell från Lund mot strömmen. Vd och grundare Niklas Najafi Kristensen spår en lönsam tillväxt på 70–80 procent i år.

  • Därför fick Rugvistas vd sparken

    Börsnoterade Rugvista i Malmö, som säljer mattor på nätet, har sparkat sin vd som fick gå på dagen. Bolagets ordförande och e-handelsprofilen Martin Benckert berättar varför.

  • Medea i konkurs

    Upp som en sol och ned som en pannkaka. Medea, vars grundare utnämndes till 34:or av Rapidus 2021, är försatt i konkurs. Bolaget fick sitt uppsving i samband med covid-pandemin, sedan tog det stopp.

  • Vill bli navet för mattor i Europa

    Rugvista är det börsnoterade bolaget i Malmö som har ambitionen att bli ledande försäljare av mattor i Europa. Men just nu håller konsumenterna i plånboken. Det framgår av bolagets rapport för det andra kvartalet.

  • Tillfällig avkylning i het bransch

    HMS Network-grundarens ehandelsbolag JS Energi i Helsingborg kämpar med lönsamheten. Försäljning av värmepumpar på nätet gav växtvärk under chock-året för elpriser 2022.

  • Skånsk återvinningspionjär bantar sig i form

    Staffanstorpsbaserade Godsinlösen genomför det tredje besparingsprogrammet på drygt ett år. Personalstyrkan ska nu minskas med 17 medarbetare. Åtgärderna ser ut att ha effekt. Det framgår av företagets färska kvartalsrapport.

  • ”Vi behöver gasa och bromsa samtidigt”

    Emballageföretaget Boxon i Helsingborg räknar med ett tufft 2024.
    – Vi märker tydligt av lågkonjunkturen, säger vd Fredrik Ståhl som trots det siktar på att dubbla omsättningen på längre sikt.

  • De utmanar Systemets vinmonopol

    Winefinder och Vinoteket går samman och bildar ett helt nytt bolag. Detta efter en lång och uppmärksammad tvist med Systembolaget.

  • Skånska bjässar shoppar bolag

    Servettbolaget Duni blir majoritetsägare i tyska Relevo och e-handelsjätten BHG fortsätter att konsolidera marknaden.

  • Rabattbolag från Lund redo för lansering

    Lundabolaget Dealguru har säkrat 10 miljoner kronor för att utveckla sin rabattsajt och bygga en app. Flera riskkapitalister har investerat.