På E-commerce Park i Helsingborg expanderar både det tidigare inkubatorsbolaget Uteprodukter .se och Hälsing, som är kvar i inkubatorn. Efter god utveckling på den svenska marknaden förbereder båda bolagen nu för att utvidga sin verksamhet till grannländerna.
– Vi växer och breddar vårt sortiment hela tiden och har egentligen bara skrapat på ytan i Sverige. Nu arbetar vi på vår danska sajt och hoppas vara i gång med försäljning i Danmark före sommaren, då vi också kommer att behöva anställa, säger vd Eric Smith.
Affärsidén är att erbjuda allt för utemiljön på nätet – från fågelskrämmor till parkbänkar – och i första hand handlar det om produkter till offentliga miljöer och företagskunder. De säljer till exempel till byggföretag, bostadsrättsföreningar och Svenska kyrkan.
Företaget är egenfinansierat och ökade sin omsättning från fem till 15 miljoner under året som inkubatorbolag på E-commerce park. Med en nuvarande omsättning på 26 miljoner har de blivit uttagna till mentorskapsprogrammet Prins Daniels fellowship med Bo Lundevall, grundaren av Dustin, som mentor.
Hälsing inleder precis tredje försäljningssäsongen med sina köksöar för utebruk. De har varit inne och nosat på den spanska marknaden och expanderar nu till Danmark, Norge och Finland.
– Vi har börjat marknadsföra i grannländerna och planerar för skarp försäljning i hela Skandinavien under Q2, säger vd Fredrik Löfgren som än så länge är den enda anställda i det egenfinansierade bolaget.
Uteköken byggs i Sverige och är en premiumprodukt. Nu planerar Fredrik Löfgren även att bredda sortimentet med kompletta kök i liknande stil för inomhusbruk.
– Kunderna gillar den avskalade, renodlade industrilooken. Vi har hela tillverkningen i Sverige och allt material kommer härifrån. Nu flyttar vi dessutom vårt lager till Rosa Huset i Allerum, berättar Fredrik Löfgren.
Pernilla Gudmundsson