Det Malmöbaserade IT-företaget inRiver uppnår i år en milstolpe med en omsättning på över 200 miljoner kronor, efter att ha växt från runt 65 miljoner 2016. Nu planerar bolaget en etablering i Tyskland.
– Ambitionen är att öka takten något och nå 350 miljoner kronor om två år. Vi har starka konkurrenter i både Europa och USA men det finns ingen global ledare på vår marknad. Matchen pågår och “we´re in it to win it”, säger Johan Billgren, medgrundare på inRiver.
Bolaget utvecklar och säljer system som hjälper kunder med marknadsföring av produkter genom att hålla reda på och automatiskt uppdatera produktinformationen. Bilder, texter och videoklipp kan till exempel standardiseras efter olika marknadsplatsers och digitala kanalers format.
Största kundsegmenten är varumärkeshavande bolag inom tillverkande industrier, möbelindustrin och klädbranschen. På kundlistan finns exempelvis Vestas, Alfa Laval, H&M, Converse och Georg Jensen.
2015 tog bolaget in 83 miljoner kronor för att expandera internationellt, med fokus på marknadsföring och säljinsatser i USA. Pengarna kom från Industrifonden, Zobito och Verdane – som nu är största enskilda ägaren.
– Vi har vårt amerikanska huvudkontor i Chicago och nästan 40 anställda som finns utspridda från öst- till västkusten. I dag har vi en jämn fördelning mellan Europa och USA sett till nyförsäljning, säger Johan Billgren, som själv är baserad i Chicago.
I Europa är det främst Norden, Benelux-länderna och Storbritannien som inRiver verkar i. Senaste året har man dock vänt blickarna mot Tyskland och hoppas öppna ett kontor där under nästa år.
Huvudkontoret i Malmö fortsätter samtidigt växa och nu tar bolaget över ytterligare en våning på Södra Tullgatan. Totalt har inRiver nu cirka 1.800 kvadratmeter lokalyta åt sina 100 anställda i Malmö.
Emiliano Strauss