torsdag 21 november 2024

inloggad som

Vegovåg ger Malmökonsult storkunder

Storbolag som Coca-Cola, Danone och Pepsico finns bland kunderna som det senaste året sökt sig till det Malmöbaserade konsultbolaget Healthy Marketing Team för att få hjälp med att nå den växande målgruppen av veganer och hälsomedvetna med nya växtbaserade produkter. Det kan de tacka Oatly för.

– Att vi hjälpte till med Oatlys ompositionering har givit oss ett gott rykte, som har gjort att Coca-Cola och andra storbolag nu vänder sig till oss. Det är en trend vi kan se tydligt, att de har avvaktat men nu händer det. Vi ser att väldigt mycket handlar om deras vilja att försöka förstå de här konsumenterna som är väldigt engagerade i relationen med mat, säger Peter Wennström, vd på Healthy Marketing Team, till Rapidus.

För storbolagen handlar det om att i allt större utsträckning köpa upp små konkurrenter och befintliga varumärken för produkter som havre- och nötdrycker och fruktsmoothies. Små företag och varumärken har nämligen mycket högre trovärdighet hos målgruppen och plockar marknadsandelar, menar Peter Wennström:

– Vi har tittat på drivkrafter hos millennials och ser att det inte handlar så mycket om fakta, det handlar snarare om tro – är man vegan spelar det ingen roll vilken fakta man lyfter fram. Därför tar vi fram konsumentvägledning baserat på olika trosuppfattningar inom vad vi kallar ”the church of healthy living”.

Healthy Marketing Team har specialiserat sig på branding och innovation för nutritionsbranschen, och 2012 fick de i uppdrag att ompositionera Oatlys varumärke inför den internationella lanseringen av deras havredryck.

– Hela Oatlyframgången var att vi hjälpte dem att förstå att det inte var själva vetenskapen, utan visionen bakom vetenskapen som skulle sälja produkten. Visionen om att ersätta mjölk med havremjölk – för hälsa och miljö. När man har en vetenskapsman med en vision kan man skapa ett starkt varumärke, säger Peter Wennström.

För drygt två år sedan flyttade bolaget, som också har konsultverksamhet i Singapore och USA, sitt huvudkontor från London till Malmö, vilket lagt fler forskningsdrivna små svenska uppstartsbolag till kundlistan:

– Plötsligt är vi tillbaka i vår egen bakficka, och därmed arvet från Proviva och Oatly, starka varumärken baserade på innovationer från den akademiska världen. Ett exempel är Veg of Lund, där vi hjälpte dem att skapa varumärket Myfoodie. Ett senare exempel Animal Probiotics, som är grundat av forskarna bakom Proviva, där vi hjälpt med att skapa ett probiotiskt livsstilsvarumärke för djurägare.

Peter Wennström är Healthy Marketing Teams enda anställda, bolaget består annars av en handfull konsulter i Malmö, och ett par vardera i Singapore och London. Genom ett samarbete med masterutbildningen i tillämpad kulturanalys vid Lunds universitet sysselsätter företaget också tre studenter som praktikanter. Enligt vd hade Healthy Marketing Team en omsättning på 5,5 miljoner kronor med ett litet överskott på sista raden under det senaste verksamhetsåret, som avslutades i juli.

Felicia Frithiof

Storbolag som Coca-Cola, Danone och Pepsico finns bland kunderna som det senaste året sökt sig till det Malmöbaserade konsultbolaget Healthy […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.