…som för drygt ett år sedan lämnade vd-stolen på Garbergs Malmö för att starta Malmö Reklambyrå. Hur blev det första året?
– Fantastiskt! Jag och Gustaf Hultberger bildade den här byrån på en redan ganska överetablerad marknad. Ändå har vi rekryterat sju kunder under året, som Hövding, Subaru och Kung Markatta. Dessutom har vi fått in två guldäggsvinnande kreatörer och gjort ett plusresultat. Det är vi oerhört lyckliga och stolta över. Annars är det ganska dumt att starta en reklambyrå, då värdet vi tillför våra kunder sjunker mer och mer.
Vad menar du med att värdet av det reklambyråer tillför sjunker?
– Tidigare var uppgiften att komma på hur man berättar något för en målgrupp. Nuförtiden ingår även arbetet med att lösa hur vi ska nå ut. Det finns tusentals kanaler och målgrupperna är trötta på reklam. Så kraven på vår leverans har ökat, men ersättningsnivåerna är i stort sett desamma, vilket märks på byråernas lönsamhet. Och det är helt självförvållat.
Har du någon gång ångrat att du lämnade Garbergs för att starta eget?
– Jag älskade att jobba på Garbergs och har haft 365 sömnlösa nätter sedan dess på grund av branschens utmaningar. Vi måste hitta nya sätt att hjälpa våra kunder att nå ut, det funkar inte genom traditionell reklam. Då är det bättre att bygga från noll än att bygga i en befintlig struktur.
Första verksamhetsåret för Malmö Reklambyrå slutade med en omsättning på 6,9 miljoner och en vinst på två miljoner kronor.
Niclas Lindstrand