torsdag 21 november 2024

inloggad som

European Media Partners svenska bolag haltar efter

Malmöbaserade European Media Partner har de senaste åren ångat fram på kontinenten. Men den svenska verksamheten har blivit lidande och nu tvingas koncernen sätta två svenska dotterbolag, med ett 20-tal anställda, i rekonstruktion.

Rekonstruktionen inleddes i början på sommaren, då European Media Partners svenska bolag dragit på sig en sammanlagd skuld på runt fem miljoner kronor, utan möjlighet att betala.

European Media Partner är inriktat på tematidningar om till exempel livsstil, hälsa eller entreprenörskap, där annonser blandas med reportage och intervjuer om samma ämne.

Produktionerna går som bilagor till en rad dagstidningar inom framförallt Bonnier-sfären, som också får ta en stor del av smällen när fordringarna nu skrivs ned. Vid rekonstruktionstillfället fanns skulder till Dagens Industri, Dagens Nyheter och HD-Sydsvenskan på sammanlagt över två miljoner kronor.

Fredrik Thorsson, som äger European Media Partner tillsammans med medgrundaren Jonathan Andersson, uppger att duon de senaste åren lagt mest krut på expansionen i Tyskland och Nederländerna, där koncernen i dag har närmare 70 anställda.

– Det har fått konsekvenser för den svenska verksamheten, som vi lämnade över till folk som inte klarat av att sköta den, säger Fredrik Thorsson till Rapidus.

Parallellt har den svenska verksamheten fått dra ett tungt lass inom teknikutveckling, för att matcha de tryckta bilagorna med kampanjsajter på webben, uppger Fredrik Thorsson.

Närvaron på nätet har blivit viktigare i takt med att annonspengarna till tryckta medier överlag halverats sedan 2011, enligt siffror från medlemmarna i branschorganisationen Sveriges Mediebyråer.

– Vi jobbar i en bransch i ständig förändring, där det kommer nya trender varje år om hur man ska spendera sina annonspengar. Men vi ser att turbulensen kring tryckta medier börjar lägga sig, att folk åter börjar tycka det är attraktivt, säger Fredrik Thorsson.

Från att ha varit över 30 anställda i Malmö har European Media Partners svenska gren sysselsatt hälften så många under 2017 och 2018. Som ett led i rekonstruktionen ska säljstyrkan i Malmö dock utökas, enligt Fredrik Thorsson som nu tagit över vd-posten för den svenska grenen.

– De svenska bolagen har varit vårt problem men vi ska absolut inte stänga ner i Sverige utan köra på hårt. Det är därför vi gör rekonstruktionen, säger han.

Parallellt planerar han för ytterligare kontor på kontinenten, bland annat i Belgien och Schweiz. Trots rejält minskade intäkter i de svenska dotterbolagen under slutet av 2017 och början av 2018 omsätter koncernen som helhet över 100 miljoner kronor, uppger Fredrik Thorsson.

Erik Olausson

Malmöbaserade European Media Partner har de senaste åren ångat fram på kontinenten. Men den svenska verksamheten har blivit lidande och […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Tipsa oss!

    Vi på Rapidus brinner för det skånska näringslivet. Vi vill ge dig en heltäckande bevakning av det som händer i vår region. Men vi kan inte veta allt. Tipsa oss!

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Fler blommor i skånska vägkanter

    Projektet Hela Sverige Blommar, organiserat av den anrika organisationen Hushållssällskapet, ska odla fler blommor än någonsin i Skåne. En trio skånska banker är de senaste att ansluta sig till projektet.

  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.

  • Influencer inte bara en kändisgrej

    Marknaden för produktplacering hos influencers har korsat miljardgränsen i Sverige och växer vidare. Nu sänker annonsörerna ribban för vem som kan klassas som en influencer. 

  • Influencermarknaden växer upp

    Marknaden för produktplacering hos influencers växer så det knakar. Senaste siffran är 1,1 miljarder kronor bara i Sverige. Rapidus har tittat närmare infuencermarknaden och ser en vilda västern-värld som börjat mogna.