torsdag 29 februari 2024

inloggad som

Gleerups försäljning av digitala läromedel ökar

Digitala läromedel blir en allt större del av läromedelsföretaget Gleerups verksamhet. De senaste åren har försäljningen för  Malmöbolagets digitala verksamhet ökat med mellan 30-40 procent årligen.

– De digitala läromedlen är snart en fjärdedel av vår omsättning. Vi växer på det digitala men samtidigt krymper marknaden för tryckta läromedel, säger affärsområdeschef för digitala läromedel tillika vice vd Lars Åkerström till Rapidus.

Gleerups har sedan 90-talet utvecklat digitala läromedel. Från början som komplement till övrig undervisning i form av CD-skivor. Sedan 2011, när det blev vanligt att elever har varsin dator, har bolaget utvecklat webbaserade digitala läromedel.

I portföljen finns över 200 läromedel som täcker in alla större ämnen för grundskolan och gymnasieskolan.

– Vi är marknadsledande inom digitala läromedel i Sverige, och det är en marknad med snabb tillväxt. I år fortsätter det uppåt lite brantare än förra året för försäljningen av våra digitala läromedel, säger Lars Åkerblom.

Gleerups utvecklar läromedel för årskurs ett till sista årskursen i gymnasiet. Mjukvaran är webbaserad och utvecklas i samspel med elever och lärare runt om i landet, där ett 50-tal pilotskolor kontinuerligt är inkopplade.

Totalt arbetar drygt 60 personer i bolaget, varav runt 25 arbetar med utveckling av läromedlets innehåll. Omsättningen ligger på runt 175 miljoner kronor.

Gleerups ingår i Berling Media-koncernen där även Gothia Fortbildning och Verbum ingår. Berling-koncernen omsatte 343 miljoner kronor 2016.

Emily Binks

Digitala läromedel blir en allt större del av läromedelsföretaget Gleerups verksamhet. De senaste åren har försäljningen för  Malmöbolagets digitala verksamhet […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så många svenskar får skatterabatt i Danmark

    Allt fler högavlönade svenskar åtnjuter förmånliga skatteregler i Danmark genom den så kallade forskarskatten. Så här många är de.

  • Lejonet investerar i skånsk lyxtaxi

    Privatchaufförsföretaget The Car vill skala upp sin exklusiva verksamhet utanför Skåne. Vd Tord Rosenlund söker därför nytt kapital i Rapidus podd Lejonkulan – och lejonet hugger.

  • Hon ska leda klimatklustret

    Anita Sindberg är ny vd för hållbarhetshubben Sustainable Business Hub Scandinavia i Malmö. Hon kommer in med stor industriell erfarenhet.