Skånebolaget DanAds, som utvecklar en annonsplattform för medieföretag, har slutit ett kundavtal med norska Dagsavisen. Under året har kundlistan även utökats med bolag som Bloomberg Media och Shazam, vars app identifierar musik i realtid.
– Dagsavisen är en av de mer anrika tidningarna i Norge, det är en bra kund för oss för vi tar ganska mycket mark i Norge. Betydelsen ekonomiskt är svårt att säga, men vi skriver inga kontrakt som vi inte ser ekonomisk bärighet i, säger medgrundare och produktchef Peo Persson till Rapidus.
Sedan tidigare har DanAds kontor i Norge samt norska Amedia och Finansavisen, motsvarande Dagens Industri, i kundlistan.
DanAds utvecklar ett digitalt annonsbokningssystem för medieföretag och publicister där annonsörer kan boka och skräddarsy sina annonser själva. Bland annat kan de se var deras material hamnar och vad det kommer kosta, samt sköta betalningar.
Utöver Norge finns kontor i New York, dit Londonkontoret flyttats, och Brasilien. I Sverige har DanAds kontor i Åhus och Stockholm, grundarna är hemmahörande i Malmö. Ungefär 25 personer arbetar i bolaget. Huruvida några nya kontor är på gång är ännu oklart.
– Inga som jag kan bekräfta, men vi kommer nog öppna fler. Den delen av verksamheten som växer mest är den i USA, så det blir nog där vi öppnar, säger Peo Persson.
2016 landade nettoomsättningen på 1,3 miljoner kronor. I år uppskattar Peo Persson att den kommer öka rejält.
Ifjol tog DanAds in totalt 17 miljoner kronor. Bland ägarna syns investeringsbolaget Wellstreet i Stockholm, Almi Invest samt grundarna Peo Persson och Istvan Beres.
Emily Binks