torsdag 21 november 2024

inloggad som

DanAds får norska Dagsavisen som kund

Skånebolaget DanAds, som utvecklar en annonsplattform för medieföretag, har slutit ett kundavtal med norska Dagsavisen. Under året har kundlistan även utökats med bolag som Bloomberg Media och Shazam, vars app identifierar musik i realtid.

– Dagsavisen är en av de mer anrika tidningarna i Norge, det är en bra kund för oss för vi tar ganska mycket mark i Norge. Betydelsen ekonomiskt är svårt att säga, men vi skriver inga kontrakt som vi inte ser ekonomisk bärighet i, säger medgrundare och produktchef Peo Persson till Rapidus.

Sedan tidigare har DanAds kontor i Norge samt norska Amedia och Finansavisen, motsvarande Dagens Industri, i kundlistan.

DanAds utvecklar ett digitalt annonsbokningssystem för medieföretag och publicister där annonsörer kan boka och skräddarsy sina annonser själva. Bland annat kan de se var deras material hamnar och vad det kommer kosta, samt sköta betalningar.

Utöver Norge finns kontor i New York, dit Londonkontoret flyttats, och Brasilien. I Sverige har DanAds kontor i Åhus och Stockholm, grundarna är hemmahörande i Malmö. Ungefär 25 personer arbetar i bolaget. Huruvida några nya kontor är på gång är ännu oklart.

– Inga som jag kan bekräfta, men vi kommer nog öppna fler. Den delen av verksamheten som växer mest är den i USA, så det blir nog där vi öppnar, säger Peo Persson.

2016 landade nettoomsättningen på 1,3 miljoner kronor. I år uppskattar Peo Persson att den kommer öka rejält.

Ifjol tog DanAds in totalt 17 miljoner kronor. Bland ägarna syns investeringsbolaget Wellstreet i  Stockholm, Almi Invest samt grundarna Peo Persson och Istvan Beres.

Emily Binks

Skånebolaget DanAds, som utvecklar en annonsplattform för medieföretag, har slutit ett kundavtal med norska Dagsavisen. Under året har kundlistan även […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.