torsdag 30 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Anima har fyllt kassan rejält – lanserar i USA

Sedan i april säljs Malmöbaserade Animas smarta klocka på den europeiska marknaden och bolaget är i full färd med att rulla ut försäljningen i USA. Inför lanseringarna fick bolaget in ytterligare 10 miljoner euro från ägarkretsen, som domineras av kinesiska GoerTek. Det visar Animas färska årsredovisning.

Fyra tidigare Sony Mobile-chefer startade bolaget tillsammans med kinesiska elektroniktillverkaren GoerTek år 2015. I samband med bildandet gick GoerTek in med 10 miljoner euro och blev därmed huvudägare med 75 procent av aktierna i bolaget. GoerTek är baserat i Hongkong och listat på börsen i Shenzen.

Efter lite mer än ett års produktutveckling presenterades de första uppkopplade klockor i januari i år under varumärket Kronaby, och lanserades i butik förste april. Strax innan lansering, i slutet av 2016, fick bolaget alltså ytterligare 10 miljoner euro från aktieägarna, motsvarande drygt 90 miljoner kronor.

Pengarna kommer lägligt, resultatet före skatt för 2016 landade på -106 miljoner kronor. I årsredovisningen skriver dock ledningen att de räknar med att Anima ska bli lönsamt i slutet av 2017.

I en intervju med Rapidus uppger Animas vd Pål Borge att marknadsintroduktionen går enligt plan. Anima har etablerat distributionsnät i större delen av Europa och rullar sedan en tid ut sin klocka i USA, med start på östkusten. Även i Japan har lanseringen påbörjats. Hur försäljningen gått hittills vill Pål Borge dock inte gå in på.

– Vi träffar de kinesiska ägarna på kvartalsbasis. Vi har stora ambitioner, helt baserat på vår gemensamma vision, säger han.

Klockorna, som har analog urtavla, klassisk klockdesign, smarta funktioner och är uppkopplade via bluetooth, säljs i Sverige genom bland andra Stjärnurmakarna. Planen är att släppa nya funktioner varje kvartal.

Bakom Anima står de tidigare Sony Mobile-cheferna Fredrik Rosén, Pål Borge, Sarandis Kalogeropulos och Thomas Sandelius, samt GoerTek. Anima sysselsätter ett 70-tal personer och anställer just nu fler framför allt på den kommersiella sidan i Sverige och USA.

Elisabet Ottosson

Sedan i april säljs Malmöbaserade Animas smarta klocka på den europeiska marknaden och bolaget är i full färd med att […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Alfa Laval trefaldigar innovation i Lund

    Först var det Tetra Pak med innovationscentret Biotech Heights. Nu investerar Alfa Laval i ytterligare ett i Lund. Rapidus var på plats när det ceremoniella första spadtaget togs på onsdagen.

  • Lämnade tv-jobbet för mammaträning

    Gravida vet inte alltid hur eller vad de får träna under graviditeten. Det tog tv-reportern Isabella Boltenstern fasta på och startade appen Mammaträning som guidar svenska kvinnor både före och efter att de föder barn. Nu ska appen ut i världen.

  • ”Ännu ett skitkvartal”

    ”Det känns som att jag skrivit samma vd-ord flera kvartal i rad nu, att nu är det dåligt men snart blir det bätrre”. Det säger Oscar Ahlgren, vd för finansrådgivaren Västra Hamnen Corporate Finance. Vändningen låter helt enkelt dröja på sig.


  • Han lämnar efter 25 år

    Addpro-grundaren Nicklas Persson lämnar nordiska IT-jätten Itm8 som bolaget numera ingår i. För Rapidus berättar han varför och vad han ska göra härnäst.

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Telavox köper konkurrenter för 100 miljoner kronor 

    Skånska miljardbolaget Telavox köper konkurrenter i Sverige och Danmark, som ska integrera Malmöbolagets ”AI-receptionist” i sina verksamheter. Samtidig avslöjar vd Viktor Karlsson att Telavox kan gå till börsen. 

  • Nanobolagen – var är investerarna?

    I EU vill politikerna stärka den europeiska halvledarindustrin, men investerarna lyser med sin frånvaro. Rapidus har pratat med tre onoterade framtidsbolag i nanostaden Lund.