måndag 18 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Helsingborg täcker staden med öppet nät för uppkopplade prylar

Inom den närmsta månaden aktiverar Helsingborg sin stadshubb, landets första öppna kommunala nät för uppkopplade prylar. Därpå följer en satsning på bluetooth-enheter, så kallade beacons. Men det är inte tekniken som är intressant, säger stadens nya digitaliseringsdirektör Marin Güll i en intervju med Rapidus.

Politikerna har gett honom ganska fria tyglar när det gäller att leda förvaltningarna mot en mer digital framtid.

– Jag känner att det är högt i tak och det finns ingen rädsla, men det skjuts inte till extra pengar. Däremot är ett av stadens huvudmål att tillvarata digitaliseringens möjligheter. Tricket ligger i att mobilisera 10.000 anställda, förvaltningar och bolag i en verksamhet som omsätter tio miljarder, säger Martin Güll.

Han tillträdde den nyinrättade tjänsten som digitaliseringsdirektör 1 juni. Manegen får sägas vara väl krattad, staden utsågs till årets IT-kommun 2015 och Helsingborg tog hem matchen mot Konkurrensverket som ifrågasatte stadens öppna wifi-nät. I röret ligger, förutom stadshubben, planer på att klä staden med sensorer och bluetooth-enheter. All teknik och data ska göras öppen för tredje part att använda.

– Vi utforskar affärsmodellen, vi har en grundmodell som är ganska liberal och öppen, säger Martin Güll som tidigare arbetat som affärsutvecklingschef på Skånetrafiken och längre tillbaka med utveckling på Sony Ericsson, Telia och ABB.

Stadshubben kan liknas vid stadsnätet där aktörer som Telia och Bredbandsbolaget kan sälja bredband och tv-paket. Via stadshubben och tre Lora-basstationer, ett typ av radio-wifi, täcks hela staden in och både kommun och företag kan koppla upp sina sensorer. För stadens del kan det handla om att hålla koll på sina servicebilar, se var hyrcyklar befinner sig, styra belysning eller ta reda på om ett mötesrum är ledigt. Projektet stöttas av Vinnovas, Energimyndighetens och Formas gemensamma program IoT Sverige, som gått in med 500.000 kronor.

Beacon bygger på en ganska enkel teknik, en liten enhet placeras i en affär, museum, arena eller liknande och via bluetooth kommunicerar den med förbipasserande som har en app för att ta emot signalerna, och kan exempelvis få innehåll med erbjudanden eller information om ett konstverk. Dunkers kulturhus är första att anamma tekniken, sedan följer Fredriksdalsteatern och andra kulturinrättningar. Inom handel vinner beacon-idén snabbt mark, men som kommun blir Helsingborg först med att ha ett större system för hela staden.

– Det är inte det tekniska som är nytänkande utan sättet att använda tekniken på. Det är vår grej och vårt sätt att tänka i det vi kallar Smarta Helsingborg, att fler ska kunna kroka i och bygga nya tjänster. Många ser ett stort kontrollrum där man övervakar samhället när man snackar om sensorer, men det är inte den vägen vi vill gå, säger Güll.

Stadshubben kopplas på i mars och Bluetooth-enheterna under april.

Jennie Lorentsson

Inom den närmsta månaden aktiverar Helsingborg sin stadshubb, landets första öppna kommunala nät för uppkopplade prylar. Därpå följer en satsning […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Fåhraeus går in i Trackpaw

    Lundabolaget Trackpaw, med grundaren Liza Tchapanova Albrektson, fick sin kapitalrunda övertecknad sedan Industrifonden och Christer Fåhraeus fond FSG valt att gå in med varsin kontrollpost.

  • Mau Holding investerar

    Efter flera år med få satsningar gör Mau Holding en investering – i en musikapp för förskolan. Samtidigt införs en modell som ska göra att fler av universitetets affärsidéer når marknaden.

  • På nya jobb

    Skånska börsbolag möblerar om i toppen. En ny vd tar över rodret för att ge fart åt expansionen medan en annan bygger sitt team för att vända nedåtgående siffror.

  • Rapporter från vecka 34

    Mattor och sportartiklar går bra, medan mode går trögt. Det framgår av de kvartalsrapporter som kom i förra veckan.


  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Så gör kommunerna för att locka företagen

    De små skånska kommunerna slår de större när det gäller företagsklimat. Det står klart i den rankning som Rapidus publicerade nyligen. Vi ringde upp kommunerna för att höra vad som ligger bakom uppryckningen.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram.