fredag 26 juli 2024

inloggad som

Nattaro Labs tar in miljonbelopp – får avtal i Frankrike

Lundabolaget Nattaro Labs tar in över två miljoner kronor via en emission för att fortsätta sin internationella expansion. Samtidigt knyter bolaget ett avtal med återförsäljaren Edialux på den franska marknaden.

carl-johan_gustafson– Det är ett företag som ingår i en större internationell koncern. I första hand är Edialux återförsäljare mot skadedjurssaneringsbranschen i Frankrike, säger vd Carl-Johan Gustafson till Rapidus.

Den färska emissionen riktade sig till befintliga ägare, totalt fick bolaget in 2,2 miljoner kronor.

– Vi gjorde en emission för att vi vill fortsätta med den tillväxten som vi påbörjat, och vår internationella expansion. Det var ett stort intresse så vi var övertecknade, säger Carl-Johan Gustafson.

Under året räknar han med att omsättningen ökar till ungefär 3,6 miljoner kronor. I fjol landade den på 1,6 miljoner.

Tidigare i år fick Nattaro Labs stöd från Vinnova för att utveckla ett doftbete som ska locka till sig vägglöss för att kunna upptäcka eventuella angrepp. En produkt baserat på utvecklingen väntas vara på marknaden under nästa år.

I dagsläget är Nattaros huvudprodukt en patenterad vägglustejp som kan monteras på och runt sängen eller bakom golvlister. Produkten bildar en mörk trång papptunnel där lössen torkas ut av naturmedlet kiselgur när de passerar genom den.

Bland Nattaro Labs kunder syns Migrationsverket, Anticimex och skadedjursbekämpningsföretaget Nomor. Bolaget samarbetar även med kommuner och fastighetsbolag, och sedan förra hösten säljs Nattaros bekämpningsprodukt i byggvaruhuset K-rautas butiker. Tidigare i år började även deras produkt säljas på den tyska markanden via återförsäljaren PPS Vertrieb.

Nattaro Labs sysselsätter sex personer. Ägare är bland annat de fyra grundarna, Almi Invest, Johan Qviberg via ägarbolaget Eriksbergsparken, Svante Paulsson via Svantab och Lennart Holm, som har ett förflutet på Perstorp.

Emily Binks

Lundabolaget Nattaro Labs tar in över två miljoner kronor via en emission för att fortsätta sin internationella expansion. Samtidigt knyter […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.