Sjoppi i Malmö är på väg att starta en egen shoppingkanal som ska nå ut till hemmen via såväl traditionell tv som digitala och sociala kanaler.
Sjoppi grundades 2014 och har seglat upp som en av de större aktörerna på den nordiska marknaden för så kallad video commerce. 2015 landade omsättningen på drygt 20 miljoner kronor och i år pekar siffrorna mot 30 miljoner, uppger Anders Schoug, vd på Sjoppi sedan april i år.
– Vid årets ingång var det tre anställda på Sjoppi. Nu är vi elva. Tillväxten är just nu organisk men vi tittar på möjligheten att ta in externt kapital för att skruva upp takten ytterligare och konsolidera vårt framtida koncept, säger han till Rapidus.
Konceptet Anders Schoug syftar på är att bygga upp en organisation – med ett eget filmbolag och en egen shoppingkanal – där de har kontroll på både produktion och distribution av kampanjmaterialet.
– Vi vill bygga upp en publik som aktivt söker sig till vår kanal för att de gillar hela vårt sortiment. En kanal där livsstilsprogram kopplade till våra produkter varvas med reklamfilmer, säger Anders Schoug som har ett förflutet från konkurrerande tv shop-företaget Tvins.
En annan del av Sjoppis arbete inom video commerce är att leta upp produkter som passar in i deras sortimentet men som saknar kampanjfilmer, och istället producera dem själva i huset.
I dag når Sjoppi främst de över 55, majoriteten kvinnor, eftersom sändningstiderna de köper på de befintliga kanalerna vänder sig till den målgruppen. Men med en egen tv-kanal hoppas de kunna nå ut till folkhemmet med produkter som vänder sig till alla åldrar.
Sjoppis huvudägare är familjen Tönnesson som äger Cydonia där bland annat annat verksamheterna Nationalencyklopedin och Fyrklövern ingår. De näst största ägarna är Anders Schoug och grundaren Henrik Haagen.
Magnus Erlandsson