torsdag 21 november 2024

inloggad som

Tv-shopbolag i Malmö skalar upp verksamheten

Sjoppi i Malmö är på väg att starta en egen shoppingkanal som ska nå ut till hemmen via såväl traditionell tv som digitala och sociala kanaler.

Sjoppi grundades 2014 och har seglat upp som en av de större aktörerna på den nordiska marknaden för så kallad video commerce. 2015 landade omsättningen på drygt 20 miljoner kronor och i år pekar siffrorna mot 30 miljoner, uppger Anders Schoug, vd på Sjoppi sedan april i år.

– Vid årets ingång var det tre anställda på Sjoppi. Nu är vi elva. Tillväxten är just nu organisk men vi tittar på möjligheten att ta in externt kapital för att skruva upp takten ytterligare och konsolidera vårt framtida koncept, säger han till Rapidus.

Konceptet Anders Schoug syftar på är att bygga upp en organisation – med ett eget filmbolag och en egen shoppingkanal – där de har kontroll på både produktion och distribution av kampanjmaterialet.

– Vi vill bygga upp en publik som aktivt söker sig till vår kanal för att de gillar hela vårt sortiment. En kanal där livsstilsprogram kopplade till våra produkter varvas med reklamfilmer, säger Anders Schoug som har ett förflutet från konkurrerande tv shop-företaget Tvins.

En annan del av Sjoppis arbete inom video commerce är att leta upp produkter som passar in i deras sortimentet men som saknar kampanjfilmer, och istället producera dem själva i huset.

I dag når Sjoppi främst de över 55, majoriteten kvinnor, eftersom sändningstiderna de köper på de befintliga kanalerna vänder sig till den målgruppen. Men med en egen tv-kanal hoppas de kunna nå ut till folkhemmet med produkter som vänder sig till alla åldrar.

Sjoppis huvudägare är familjen Tönnesson som äger Cydonia där bland annat annat verksamheterna Nationalencyklopedin och Fyrklövern ingår. De näst största ägarna är Anders Schoug och grundaren Henrik Haagen.

Magnus Erlandsson

Sjoppi i Malmö är på väg att starta en egen shoppingkanal som ska nå ut till hemmen via såväl traditionell […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Tipsa oss!

    Vi på Rapidus brinner för det skånska näringslivet. Vi vill ge dig en heltäckande bevakning av det som händer i vår region. Men vi kan inte veta allt. Tipsa oss!

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Fler blommor i skånska vägkanter

    Projektet Hela Sverige Blommar, organiserat av den anrika organisationen Hushållssällskapet, ska odla fler blommor än någonsin i Skåne. En trio skånska banker är de senaste att ansluta sig till projektet.

  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.

  • Influencer inte bara en kändisgrej

    Marknaden för produktplacering hos influencers har korsat miljardgränsen i Sverige och växer vidare. Nu sänker annonsörerna ribban för vem som kan klassas som en influencer. 

  • Influencermarknaden växer upp

    Marknaden för produktplacering hos influencers växer så det knakar. Senaste siffran är 1,1 miljarder kronor bara i Sverige. Rapidus har tittat närmare infuencermarknaden och ser en vilda västern-värld som börjat mogna.