fredag 26 juli 2024

inloggad som

Tv-shopbolag i Malmö skalar upp verksamheten

Sjoppi i Malmö är på väg att starta en egen shoppingkanal som ska nå ut till hemmen via såväl traditionell tv som digitala och sociala kanaler.

Sjoppi grundades 2014 och har seglat upp som en av de större aktörerna på den nordiska marknaden för så kallad video commerce. 2015 landade omsättningen på drygt 20 miljoner kronor och i år pekar siffrorna mot 30 miljoner, uppger Anders Schoug, vd på Sjoppi sedan april i år.

– Vid årets ingång var det tre anställda på Sjoppi. Nu är vi elva. Tillväxten är just nu organisk men vi tittar på möjligheten att ta in externt kapital för att skruva upp takten ytterligare och konsolidera vårt framtida koncept, säger han till Rapidus.

Konceptet Anders Schoug syftar på är att bygga upp en organisation – med ett eget filmbolag och en egen shoppingkanal – där de har kontroll på både produktion och distribution av kampanjmaterialet.

– Vi vill bygga upp en publik som aktivt söker sig till vår kanal för att de gillar hela vårt sortiment. En kanal där livsstilsprogram kopplade till våra produkter varvas med reklamfilmer, säger Anders Schoug som har ett förflutet från konkurrerande tv shop-företaget Tvins.

En annan del av Sjoppis arbete inom video commerce är att leta upp produkter som passar in i deras sortimentet men som saknar kampanjfilmer, och istället producera dem själva i huset.

I dag når Sjoppi främst de över 55, majoriteten kvinnor, eftersom sändningstiderna de köper på de befintliga kanalerna vänder sig till den målgruppen. Men med en egen tv-kanal hoppas de kunna nå ut till folkhemmet med produkter som vänder sig till alla åldrar.

Sjoppis huvudägare är familjen Tönnesson som äger Cydonia där bland annat annat verksamheterna Nationalencyklopedin och Fyrklövern ingår. De näst största ägarna är Anders Schoug och grundaren Henrik Haagen.

Magnus Erlandsson

Sjoppi i Malmö är på väg att starta en egen shoppingkanal som ska nå ut till hemmen via såväl traditionell […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Fler blommor i skånska vägkanter

    Projektet Hela Sverige Blommar, organiserat av den anrika organisationen Hushållssällskapet, ska odla fler blommor än någonsin i Skåne. En trio skånska banker är de senaste att ansluta sig till projektet.

  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.

  • Influencer inte bara en kändisgrej

    Marknaden för produktplacering hos influencers har korsat miljardgränsen i Sverige och växer vidare. Nu sänker annonsörerna ribban för vem som kan klassas som en influencer. 

  • Influencermarknaden växer upp

    Marknaden för produktplacering hos influencers växer så det knakar. Senaste siffran är 1,1 miljarder kronor bara i Sverige. Rapidus har tittat närmare infuencermarknaden och ser en vilda västern-värld som börjat mogna.

  • Sportscom avbryter satsningen

    Helsingborgsbolaget Sportscom skulle utmana Radiosporten med livesända radioreferat från stora ligor. Men precis före fotbollspremiären drar man ur sladden.

  • Översättaren räds inte AI-vågen

    Översättningsbolaget Contentor i Helsingborg tappade en tredjedel av omsättningen när kunderna började experimentera med AI på egen hand. Men vd Rabie Salem är inte orolig.