Episerver har runt halva den svenska marknaden inom system för e-handel och webbpublicering, men är svagare i Skåne. Det nya Malmökontoret ska få upp den skånska marknadsandelen från 30 till 50 procent inom några år, uppger nytillträdde chefen Simon Gustafsson för Rapidus.
Episerver finns representerat över hela världen men har för svenska marknaden främst arbetat från Stockholm. Det nya Malmökontoret har initialt två anställda.
– Våra partnerbolag i regionen kommer att få mycket att göra när vi drar igång projekt. Vi har 900 samarbetspartner globalt, varav 280 i Sverige, säger Simon Gustafsson, som närmast kommer från Apptus i Lund.
Episerver grundades 1981 i Stockholm och har enligt egen uppskattning runt halva den svenska marknaden för content management systems, eller digitala innehållshanteringssystem. Mjukvaran används på egen hand eller i kombination med mjukvara från olika partnerbolag för att bygga exempelvis e-handelssajter, hemsidor med multipla funktioner och intranät åt kommuner och företag.
Bland bolagets skånska kunder finns Ahlsell, Hilding Anders och Region Skåne. Några samarbetspartner är skånska Avensia och Dynamic Dog, samt Stockholmsbaserade Knowit, Netrelations och Ottoboni vilka även har lokala kontor i regionen. Några av konkurrenterna är Worldpress inom webbpublicering, samt danska Sitecore och amerikanska Magento inom e-handelslösningar.
Episerver hade förra året 400 miljoner kronor i omsättning och 125 anställda i Sverige.
Elisabet Ottosson