fredag 18 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Dansk oplader firma bliver partner med 3 og udvikler ny APP

Den københavnske vækstvirksomhed, Volt, som har sat opladere til mobiltelefoner i system til udlejning på Europas største festivaler, præsenterer to nyheder på årets Roskilde Festival fra 25. juni til 2. juli:

En nyudviklet APP skal gøre 130.000 deltagere i stand til altid at finde en mobil opladningsbod på festivalområdet via GPS, og teleselskabet 3 har indgået partnerskab med Volt, så de nu også forhandler Volts opladere og er med på festivalen som partner til Volt.

– Vi testede et par enkelte af de mobile boder med tilhørende APP på sidste års Roskilde Festival, men i år fungerer systemet og nu kommer der 10 mobile boder – ud over 16 faste boder, hvor festivaldeltagerne kan bytte mobile batterier ud. Systemet skal nu ud på de øvrige store festivaler i Europa, fortæller en af de tre stiftere og daglig leder, Trygve Aabye Dam.

Volt udvikler systemerne og partnerskaberne for at opretholde en voldsom vækst, som har været i gang siden tre ingeniørstuderende fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU) løste et problem med opladere til mobiltelefoner på Roskilde Festival for blot fire år siden.

Omsætningen var i 2014 7,5 mio. DKK med et resultat på 714.000 DKK. Siden har selskabet skåret ned på bemandingen til 16 faste ansatte (+ hundreder af frivillige, som får en billet mod at arbejde en del timer på festivalerne).

– Vi har valgt at skære ned for at forbedre likviditeten, så vi fik råd til at udvikle teknikken og partnerskaberne. Dermed vækster vi ikke så meget i år og når 2015-resultatet er opgjort, så venter vi cirka statusquo. For os gælder det om at fokusere forretningen nu, hvilket også betyder, at vi kun tager de største festivaler i Europa med Roskilde Festival som flagskibet. Så kan vi okse videre derfra, siger Trygve Aabye Dam.

På en enkelt Roskilde Festival har Volt over 30.000 kunder. Roskilde Festival og business angels har tidligere skudt 3 mio. DKK i selskabet i form af lån og investeringer.

Af Keld Broksø

Den københavnske vækstvirksomhed, Volt, som har sat opladere til mobiltelefoner i system til udlejning på Europas største festivaler, præsenterer to […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Edda Knowledge vill göra fysiken roligare

    PODD: Edda Knowledge utvecklar interaktiva undervisningar i VR för gymnasieelever. Bolaget vill göra komplex fysik och kemi mer lättförståelig, med […]

  • Trump insanity peak – Glad Påsk!

    Låt oss hoppas att påskäggen inte är rödlistade och att de innehåller angenäma överraskningar. Vi har haft nog med dåliga överraskningar på senare tid. Här följer en tankegång om varför det bör bli bättre nu.


  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket “Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, “kinesiska Volvo”.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i Danmark i september

    En dansk trafikprofessor dissar de svenska planerna på en ny Öresundsförbindelse. Det är det mest uppseendeväckande uttalande som gjorts om Sverige i danska medier den senaste månaden.