Lars Israelsson, som sålde skånska teknikkonsultbolaget Glaze med 35 anställda till Prevas 2006, har under våren återstartat bolaget med ny inriktning. Ett tiotal anställda finns redan på plats i Malmö och Köpenhamn.
Glaze ska fokusera på rådgivning och projektledning inom olika digitaliseringsprojekt. Hittills har bolaget bland annat hjälpt E.on utveckla teknik för att mäta och styra elförbrukningen i hemmet och danska Fluisense att utveckla sin portabla enhet för blodprovstagning.
Jakob Appel, som blir vd för såväl den svenska som danska grenen av Glaze, pekar på grundarnas långa erfarenhet och stora kontaktnät inom IT-branschen. Själv var han bland annat med och grundade konsultbolaget Enabling, som köptes upp av finska Innofactor 2013.
– Glaze är inte den utförande parten. Men vi hjälper till med projektledning och sköter planeringen med underkonsulter och underleverantörer, säger Jakob Appel.
Utöver E.on har Glaze hittills främst jobbat åt mindre företag. Jakob Appel räknar med att få uppdrag från större företag efterhand och siktar även på den offentliga sektorn.
Efter affären med Prevas har Lars Israelsson bland annat drivit Daze Marketing, ett numera nedlagt konsultbolag inom marknadsföring. I Glaze blir han arbetande styrelseordförande och huvudägare tillsammans med Jakob Appel och Fredrik Svensson. Nyckelmedarbetarna Flemming Holck och Lennart Moberg blir mindre delägare.
Verksamheten kom igång först under våren och Lars Israelsson räknar med att omsätta 4-5 miljoner kronor i år och göra ett nollresultat.
Erik Olausson