Uppstartsbolaget Health Guide IRL gör sig redo för att ta in externt kapital. Målsättningen är att ta in tillräckligt med pengar för att kunna skala upp appen Twiik.
Hälsoappen Twiik, som i huvudsak utvecklats av personal från UsTwo och Softhouse, kommer under våren att ta in upp till tio miljoner kronor i en extern runda.
– Vi har inte beslutad exakt storlek på emissionen, men vi tittar på ett spann på 5-10 miljoner kronor. Med pengarna ska vi fortsätta att utveckla iOS-versionen och färdigställa Android-appen. Under andra och tredje kvartalet ska vi titta på vilka internationella marknader vi ska gå in på, säger Anders Gran, som tog över vd-posten efter MTG-vetranen Ola Heffler i december.
Enligt Anders Gran ska det inte kosta mer än en kaffe latte per månad att använda appen om man skriver upp sig för en längre period.
– Långsiktigt användande och betalningsvilja går före volym. När vi bevisat appen i Sverige kommer vi gå ut internationellt så fort som möjligt, säger Gran.
Twiik har i dagsläget tre anställda, plus konsulter, men räknar med att anställa 5-10 personer inom teknikutveckling, försäljning och marknad under våren. Ordförande är Christina Bellander, som bland annat sitter i styrelsen på New Wave Group och som innehaft toppositioner inom MTG. Huvudägare är grundarna Johan Axelsson och Christer Månsson, tidigare vd på Media Evolution.
Jennie Lorentsson