onsdag 15 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Pixelant dubblar personalstyrkan

Med nytillkomna kunder som UNHCR och Orkla-bolaget KåKå har webbyrån Pixelant i Malmö i det närmaste fördubblat personalstyrkan det senaste året till 41 anställda. Nu väntar ytterligare en utlandsetablering.

Omsättningen i det färska bokslutet, som sträcker sig till siste augusti, ökade med nära 50 procent till cirka 19 miljoner kronor, uppger Robert Lindh. Han är vd sedan ett år tillbaka och var med och grundade bolaget, som bildades som en avknoppning från Datafant i Staffanstorp, numera Office IT-partner. Fokus har sedan starten legat på webbpubliceringssystemet TYPO3, som fortfarande står för 95 procent av kundprojekten.

Bakom tillväxten står dels utökade uppdrag från bland annat börsnoterade Meda, men även nytillkomna kunder. Utöver UNHCR och KåKå nämner Robert Lindh badrumstillverkaren Gustavsberg och resebyrån Nazar i Malmö.

Robert_lindh– Tidigare levererade vi främst tekniken, nu har vi lagt till design vilket gör oss mer kompletta. Många byråer har svårt att gå över från analog till digital marknadsföring. Vi kommer från andra hållet, säger Robert Lindh.

Pixelants ägartrio Robert Lindh, Håkan Börjesson och Per Holst är även storägare i Malmöbyrån Resultify, inriktad på digital marknadsföring. Resultify har i dag växt till 25 anställda och delar adress med Pixelant.

Av bolagets 41 anställda finns i dag hälften i Malmö, ett fåtal i Karlskrona och 16 i ukrainska Lviv. Bolaget har just värvat sin första anställda i Stockholm, där kontoret öppnar nästa vecka. Robert Lindh räknar med att växa med ytterligare 10-20 personer det närmaste året och inom kort etablera sig på ytterligare en nordisk marknad.

I augusti drog Pixelant tillsammans med Good Malmö igång Pay IT Forward och projektet har just nått målet att ge mentorstid till 200 IT-kunniga personer utanför arbetsmarknaden. Totalt fick Pixelant och Good Malmö ett 30-tal IT-bolag i regionen att engagera sig, däribland Beijer Electronics, Massive Entertainment, Lundalogik och IBM.

Erik Olausson

Med nytillkomna kunder som UNHCR och Orkla-bolaget KåKå har webbyrån Pixelant i Malmö i det närmaste fördubblat personalstyrkan det senaste året […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Oviss framtid för Massive

    Den franska dataspelskoncernen Ubisoft går kräftgång och har börjat sälja delar av verksamheten. Med det är ännu oklart vad det betyder för Massive i Malmö, vars senaste två spel fick svala mottaganden på marknaden.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.