Helsingborg blir utan höghastighetståg enligt den överenskommelse mellan Region Skåne och sju skånska kommuner som undertecknades i dag. Men det var ett nödvändigt pris att betala, menar Helsingborgs kommunstyrelseordförande Peter Danielsson (M).
− Vi har varit väldigt överrens mellan partierna i Helsingborg och mellan kommunerna i nordvästra Skåne att vi måste enas i Skåne om prioriteringarna. Vi har gått med i denna överrenskommelse för att få stöd för HH-förbindelsen och en utbyggd Västkustbana, sa han vid en pressträff i Malmö på söndagen.
Det avtal som undertecknades innebär att Region Skåne och de inblandade kommunerna ska arbeta för att de kommande höghastighetstågen ska stanna i Hässleholm, Lund och Malmö. Sträckningen kompletteras med en utbyggnad av Skånebanan, som förbinder Helsingborg med Hässleholm och Kristianstad, samt en uppgradering av Västkustbanan, där finansiering fortfarande saknas för att bygga bort flaskhalsen norr om Helsingborgs centralstation. Helsingborg får också uppbackning i sitt arbete för en HH-förbindelse, som enligt skrivningarna ska prioriteras framför en metrolinje mellan Malmö och Köpenhamn.
Avtalet, som redan läckt ut till Sydsvenskan tidigare i veckan, sluts mellan Region Skåne och sju av länets åtta största kommuner – Landskrona hoppade av under våren.
− Vi tittade även på en förbindelse mellan Landskrona och Köpenhamn men bedömde att det inte är intressant. Efter det ville Landskrona inte vara med i överenskommelsen, säger regionfullmäktigeordföranden Henrik Fritzon (S).
Utöver höghastighetståg för cirka 140 miljarder kronor innehåller det så kallade ”Sverigebygget”, som lanserades av den borgerliga regeringen förra sommaren, även 100.000 nya bostäder. I Skåne är det framförallt Lund, Malmö och Helsingborg som pekats ut för denna expansion.
− Skåne har 13 procent av Sveriges befolkning och jag räknar med att vi bygger 13 procent av de 100.000 bostäderna. Vi har behov av omfattande bostadsbyggande, säger Henrik Fritzon. /Erik Olausson