Efter tidigare årsförlust på 5,8 miljarder dollar kunde Blackberrys vd John Chen i slutet av mars presentera en liten kvartalsvinst. Men vändningen har kommit genom hårda besparingar och i Sverige återstår numera bara utvecklingsavdelningen i Malmö, sedan telekomjätten skrotat sitt Stockholmskontor.
Sparpaketen har duggat tätt hos Blackberry, som bara det senaste året kapat den globala personalstyrkan med över 1.800 personer till 6.200 anställda. I Malmö fick drygt 20 personer lämna bolaget i slutet av 2013, bland dem den tidigare platschefen Jonas Norberg. Sedan dess har koncernen även stängt ner sitt Stockholmskontor. Det framgår av årsredovisningen för dotterbolaget Blackberry Sweden, som just registrerats hos Bolagsverket.
Blackberry hade redan ett mindre säljkontor i Stockholm när bolaget 2010 köpte upp Malmöbaserade TAT. Men Stockholmsfilialen är också en rest från teknikbolaget Jaycut, som utvecklade teknik för att redigera video direkt i webbläsaren. Blackberry köpte bolaget 2011, då med sju anställda.
Kvar i Sverige efter nedskalningen finns utvecklingsenheten i Malmö, med runt 150 anställda och inriktat på design och användargränssnitt. Malmökontoret var bland annat djupt involverat i utvecklingen av mobilmodellen Blackberry Passport, som släpptes i höstas. Telefonen, med stor skärm och ett fysiskt tangentbord, riktar sig främst till affärskunder och fick överlag bra recensioner. Men den har ännu inte lyckats vända Blackberrys vikande försäljning. Senaste kvartalet sålde bolaget 1,3 miljoner mobiler, jämfört med 3,4 miljoner samma period året före. Omsättningen sjönk samtidigt med 32 procent till 660 miljoner dollar.
Blackberry själva lägger locket på om nedläggningen i Stockholm och utvecklingen för den skånska verksamheten. Michael Henriksson, som tagit över som platschef i Malmö efter Jonas Norberg, vill inte uttala sig utan hänvisar till koncernens europeiska pressavdelning i Paris − som helt avböjer att kommentera läget.
Erik Olausson