Twiik är en digital tjänst som ska hjälpa folk att förbättra sin hälsa. Bakom projektet står bland andra Christer Månsson, tidigare vd för Media Evolution i Malmö, och Jonas Edelswärd, vd för investmentbolaget AB Axel Granlund, huvudägare i Volitokoncernen.
Tjänsten lanseras om ungefär en månad och ägarna är hemlighetsfulla till vad den egentligen ska göra. Klart är i alla fall att den är webbaserad, mobilt inriktad och till för personer som vill förbättra sin hälsa.
Det ska ske med hjälp av färdiga programkoncept inom bland annat träning, kost och viktminskning. Genom Twiik får användaren sedan olika former av utmaningar och belöningar samt även stöd från experter.
Utvecklingen av Twiik görs främst av Christer Månsson, Johan Axelsson och Bengt Schale i bolaget Health Guide IRL AB, som har åtta personer på ägarlistan. Förutom Christer Månsson och Jonas Edelswärd är även representanter från designstudion UsTwo delaktiga, såväl på ägarsidan som med utvecklingen.
Health Guide IRL har fått en halv miljon kronor från Almi samt ytterligare ett par hundratusen kronor i riskkapital. Inom kort kommer bolaget påbörja ett närmare samarbete med ett annat företag som sysslar med träning och IT, vilket enligt Christer Månsson kommer att ge större ekonomiska muskler framöver.
— Nu söker vi även samarbete med företag som sysslar med bärbara prylar, så kallade wearables. Vi ska även börja samarbeta med fler experter och coacher inom hälsoutveckling samt smart finansiering, säger Christer Månsson till Rapidus.
Varför slutade du som vd för Media Evolution?
— Media Evolution var en kul och givande resa, men jag är i grunden entreprenör och kände mig helt enkelt färdig med den satsningen. Magnus Thure Nilsson är en mycket passande efterträdare. Själv var jag tvungen att följa min inre röst och istället satsa på något entreprenöriellt.
Det var i vintras som Christer Månsson utannonserade att han lämnar Media Evolution, där han varit vd sedan 2010.
Anders Frick