torsdag 21 november 2024

inloggad som

Konkurs i anrik kommunikationsbyrå

Lundabaserade Borstahusen Kommunikation som grundades 1961 har gått i konkurs. Tio anställda drabbas i konkursen. Vd Gabriella Ünal uppger att den snabba digitaliseringen till slut blev en omställning som byrån inte klarade av att genomföra.

Bland de större uppdrag som sysselsatt byrån de senaste åren är ny grafisk identitet till Lunds Universitet. Bland övriga tidigare uppdragsgivarna finns Procordia, Medicon Village och Lunds kommun. Gabriella Ünal tog över som vd för Borsthusen i höstas och kom då närmast från Bysted.

— Vi satt med en personal med analog kompetens. Vi plockade en hel del uppdrag senaste tiden men fick köpa in för mycket tjänster. Vår bedömning var att vi inte skulle hinna ändra personalsammansättningen i tid och valde därför efter noga övervägande att begära oss själva i konkurs, säger hon till Rapidus.

Hon var tillsammans med Tomas Bäckefjord och Maria Lindfors delägare i byrån. Vad de tio anställda som nu är uppsagda kommer hamna är inte klart i dagsläget. Enligt Ünal finns det inga planer på att byrån kommer återuppstå.

— Vissa kunder har uttryckt intresse att fortsätta med sina kontakter som varit på Borstahusen. Vi får se vilka konstellationer som utkristalliserar sig, säger hon.

Enligt konkursförvaltare Ola Sellert på Trägårdh Advokatbyrå hade bolaget inga större skulder vid konkurstillfället.

Joel Lyth


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.