tisdag 16 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

South och AAA går ihop i nytt byråsamarbete

Malmöbyråerna South Communication och Adamsson Appelfeldt Advertising slår sina påsar ihop i ett nära samarbete. Målet är att tillsammans kunna ta hem fler större uppdrag.

Adamsson Appelfeldt Advertising, AAA, sysselsätter idag 14 medarbetare och hade ifjol en byråintäkt på cirka 16 miljoner kronor. South Communication bildades 2010 med Göteborgsbolaget Valentin & Byhr som delägare. Nu har grundaren Andreas Pitlik köpt loss verksamheten och flyttar med sju medarbetare in till AAA på Media Evolution City.

Någon fullintegrerad fusion är det dock inte frågan om. Istället handlar det om ett långtgående samarbete.

Andreas Pitlik— Tillsammans får vi storbyråns muskler, men kan behålla den lilla byråns flexibilitet. Vi kan gå upp och ner i bemanning på ett nytt sätt, vilket ger oss möjligheter att anpassa oss efter uppdragens storlek och dignitet, säger Andreas Pitlik.

Han har själv en bakgrund från nätverksbyråerna DDB och McCann, och beskriver hur han gått miste om kunduppdrag på grund av den mindre storleken på South.

Torsten Hernemyr— Nu säkerställer vi en helt annan leveranskapacitet och kommer också kunna skapa gemensamma erbjudanden, säger AAA:s vd Torsten Hernemyr.

Samarbetet blir klart i en tid då flera lokala kommunikationsbyråer redan gått samman för att slåss om större uppdrag. Exempelvis har Eight och Wonderleap förenat krafter, liksom First Flight och Odd Hill.

AAA ägs idag av grundarna Ulf Adamsson och Krister Appelfeldt samt Torsten Hernemyr. Den nya byråkonstellationen får totalt 22 medarbetare. Bland uppdragen hos AAA märks Skånemejerier, MFF och Svenska Fotbollsförbundet medan South Communication nyligen landat Hemmakväll i en rikstäckande pitch.

Kristian Svensson

Malmöbyråerna South Communication och Adamsson Appelfeldt Advertising slår sina påsar ihop i ett nära samarbete. Målet är att tillsammans kunna […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Godisjätten rusar mot miljarden

    I över tre decennier har Leif Hultén byggt sitt konfektyrimperium och miljardomsättningen närmar sig med stormsteg. Rapidus har besökt godiskungen Hultén Försäljning i Kristianstad.

  • Suturion får CE-märkning

    Efter att ha inlett i Australien, Mellanöstern och USA är den kirurgiska symaskinen från Lund redo att göra entré också i Europa. — 2026 och framåt handlar bara om försäljning, säger vd Paan Hermansson.

  • Xinnate gasar med nytt kapital

    Xinnate fortsätter att skörda framgångar bland investerare och säkrar 38,5 miljoner kronor i en nyemission. Pengarna ska gå till bolagets utökade fas 2/3 studie.