Research in Motions uppmärksammade köp av webbteknikbolaget Jaycut i Stockholm resulterade i ett rejält ekonomiskt avbräck för den kanadensiska mobiljätten. RIM har nu tvingats skriva ner värdet på dotterbolaget med två tredjedelar.
Jaycut utvecklade mjukvara för att redigera video direkt i webbläsaren. RIM:s uttalade mål med förvärvet i juni 2011 var att implementera tekniken i koncernens telefoner och surfplattor. Organisatoriskt blev Jaycut ett dotterbolag till TAT och knutet till den svällande utvecklingsavdelningen i Malmö.
Köpet resulterade dock i en miljonsmäll för Research in Motion. I mars 2012, bara nio månader efter affären, tvingades koncernen skriva ner värdet på Jaycut med 44,8 miljoner kronor, till 21,8 miljoner kronor. Det framgår av TAT:s första årsredovisning som del av RIM, som Rapidus tagit del av.
Varken RIM:s platschef i Malmö Jonas Norberg eller någon annan från koncernen vill kommentera orsaken. I årsredovisningen förklarar bolaget åtgärden med att det prognostiserade kassaflödet för Jaycut krävt en nedskrivning. 2011, samma år som Jaycut blev uppköpt, ökade omsättningen från 2,7 till 10,8 miljoner kronor. Men av det var 9,1 miljoner försäljning till andra delar av RIM-koncernen.
RIM har det senaste året fått se sin andel av smart phone-marknaden halveras till 5,3 procent, enligt analysinstitutet Gartner. Det har gett avtryck i resultatet som i den senaste halvårsredovisningen slutade med 753 miljoner dollar i förlust. Ledningen sätter nu sitt hopp till det nya operativsystemet BB10 som lanseras i slutet av januari.
Inkluderat konsulter sysselsätter Research in Motion i dag runt 200 personer i Malmö. Koncernen har annonser ute för tjänster i både Malmö och Stockholm.
Erik Olausson