Region Skåne och Region Hovedstaden fanns med bland de lokala aktörer som backade upp EU-projektet IBU-Øresund, med en totalbudget på 3,8 miljoner euro. Men ett och ett halvt år efter avslutningen har ingenting hänt med projektets förslag för regionens infrastruktur, visar Rapidus genomgång.
Infrastruktur- och Byudvikling Øresund syftade till att svetsa samman regionen och förbereda de infrastruktursatsningar som krävs då Öresundsregionen år 2030 beräknas ha 300.000-400.000 fler invånare och 100.000-200.000 fler arbetsplatser. Det krävs handling nu, heter det i slutrapporten för det treåriga projektet, som avslutades i mars 2011. Här är Rapidus genomgång av de centrala förslagen och dess status ett och ett halvt år senare:
* Etablering av ett snabbt, gränsöverskridande regionaltågssystem. Status: tågutbyggnaden har gått i stå efter DSB First-skandalen.
* Utvidgning av de regionala och internationella tågförbindelserna till och från Kastrup mmed stationen som en knutpunkt i ett framtida nät av höghastighetståg. Status: oförändrad. Danmark har inga konkreta planer på höghastighetståg.
* En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingør, samt utbyggnad av trafikkorridoren Ring 5 (genom Själland mot Fehmarn Bält) och Skånebanan. Status: ingen fast HH-förbindelse i sikte. Därmed är Ring 5 inte heller utbyggd, och ytterligare investeringar på sträckan är uppskjutna till 2015.
* Kraftiga satsningar på ett utbyggt järnvägsnät. Status: metrolinjen Cityringen håller på att byggas i Köpenhamn och metronätet byggs också ut till Valby och Hvidovre. Men det var satsningar som planerades oberoende av IBU-Øresundprojektet, liksom citytunneln i Malmö.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø