torsdag 21 november 2024

inloggad som

Snålblåst i reklambranschen skördar sina första offer

På Hilanders råder hela havet stormar och i veckan tvingades Södergården att ansöka om konkurs efter mer än 25 år i Malmös reklambransch. De är inte ensamma om att märka av att pengakranar dras åt — Rapidus genomgång visar att flera stora såväl som små spelare nu skär ner.

På nittiotalet omsatte Södergården drygt 40 miljoner kronor med ett trettiotal anställda. Vid konkursen fanns sju kvar och vd Gert Allan Persson uppger flera orsaker till att verksamheten avvecklas nu.

— Bland annat är finansieringen svårare när checkkrediten dras åt och de större kunderna kräver längre betalningstid. Viktigast av allt var ändå de dystra rapporterna som kommer in dagligen. Jag såg ingen ljusning framöver, säger han, till Rapidus. 

Ytterligare ett par mindre verksamheter har lagt ner de senaste månaderna. I inledningen av oktober gick webbyrån mr. WebIT med en handfull anställda i Malmö i konkurs och i somras fick också Imperiet Reklambyrå med runt tio anställda lägga ner.

I veckan rapporterade Sveriges Mediebyråer om minskade medieinvesteringar i september. De förmedlade investeringarna bland medlemsbolagen sjönk med 7 procent, jämfört med samma månad 2011. Framförallt är det reklamen i tryckta medier som minskar. Det ger avtryck också hos flera större Skånebyråer.

Hårt drabbat är Hilanders som i år har tvingats till ett riktigt stålbad. Så sent som 2011 hade Hilanders ett 50-tal anställda varav merparten i Malmö. Av de 38 anställda vid årsskiftet finns 20 kvar i dag, varav bara 10 i Malmö. Och tillväxten ser Lotta Boman, presschef på börsnoterade ägaren Intellecta, snarare i huvudstaden.

— Det är därför vi flyttar huvudkontoret dit, säger Christina Karlsson Kazeem.

Hon är ny vd på Hilanders sedan Peter Füle fått gå.
För affärsområdet Intellecta Consulting, där bland annat Hilanders samt svenska och danska Bysted ingår, sjönk omsättningen under andra kvartalet med 20 procent jämfört med samma period 2011. Resultatet slutade på 5,3 miljoner i förlust.

Även The Concept Factory har tvingats till omstruktureringar. I september stängde byrån sitt Helsingborgskontor som tillkom efter en fusion med Helsingborgsbyrån Injectum 2009. Vd Joachim Lindgren har tidigare medgett att det tog längre tid än planerat att få bitarna på plats efter sammanslagningen och den kvarvarande personalen samlas nu i Malmö.

På Attraction varslades nyligen tre anställda om uppsägning sedan storkunden Telia dragit ner på sin marknadsföring. I dag sysselsätter Attraction med systerbolag elva anställda. Vd Jimmy Sandberg räknar inte med att nå upp till fjolårets omsättning på 18,2 miljoner kronor.

Alla jobbar dock inte i motvind. Nästa vecka invigs Emporia med pompa och ståt. Bygget i Hyllie har gett extra skjuts åt Eight Communications som de senaste fem åren har ansvarat för köpcentrets marknadsföring, såväl mot potentiella hyresgäster som tilltänkta shoppare.

Nya kunder i år är bland andra Turism i Skåne och Scandlines A/S. Vd Klas Tjebbes räknar med en byråintäkt på 14 miljoner kronor i år, mot 12 miljoner förra året, och ett ordentligt förbättrat resultat.

— Det har gått mycket bättre än förra året. Det är lite upp och ner i branschen, vilket ger stor rörlighet och god chans att hitta nya kunder, säger han.

Eight Communications har växt med två anställda under året och sysselsätter i dag 16 personer. Byrån ägs av Klas Tjebbes och fyra personer ur personalen.

Joel Lyth

På Hilanders råder hela havet stormar och i veckan tvingades Södergården att ansöka om konkurs efter mer än 25 år […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.