Kort sagt: Vad är en styrelse för ett innovationsbolag? En överrock? Ett byråkratiskt regelkrav? Eller en ymnig källa till erfarenhet, kontakter och strategiskt tänkande?
Svaret borde vara självklart.
Ändå sitter alltför många nystartade företag med slentrianstyrelser, formerade med vänsterhanden.
Av Kristian Svensson, chefredaktör
Research: Erik Olausson
87 procent av Ideonbolagens vd:ar och styrelseledamöter är män. Färre än var tionde ordförande är under 40.
Rapidus unika kartläggning av lednings- och styrelsesammansättningen för de drygt 150 företagen på landets största forskningspark Ideon är mumma kalenderbitaren.
Men siffernörderiet har sina goda skäl. Ideon i Lund är på många sätt en föregångare inom det innovationsarbete som ska bygga framtidens tillväxtföretag. Och styrelserna är viktiga, dels som spegling av ägarmakten bakom men också som ett maktorgan i sig.
Det spelar helt enkelt roll vem som sitter i styrelsen, något många innovationsbolag verkar glömma bort. Att frågan lätt hamnar i skymundan syns tydligt i statistiken. 60 av 154 bolag har bara har en eller två ordinarie ledamöter och nästan lika många saknar helt en registrerad ordförande.
Några professionella styrelser handlar det alltså knappast om. Snarare har grundarna satt sig själva och kanske en nära vän eller familjemedlem på pappren till Bolagsverket. Något måste man ju skriva.
I vår granskning av styrelsemakten på Ideon är det också slående att väldigt få har uppdrag för mer än ett bolag. Vi hittade visserligen ett antal maktsfärer med förgreningar på forskningsparken, men de kan räknas på ena handens fingrar.
Istället är den överväldigande majoriteten av Ideonbolagen mer eller mindre isolerade öar, utan formella band till omvärlden. (Nedan länkar vi till en nodgraf med alla kopplingar) Bilden av Ideon som en ankdam där alla känner alla förfaller därmed orättvis.
Det är så klart en fördel att inte samma personer, och därmed samma perspektiv, återkommer i allt för många av bolagen. Samtidigt betyder inte spridningen nödvändigtvis att företagen får så mycket influenser och intryck utifrån sin egen lilla bubbla.
För det krävs det externa ledamöter — och sådana ryms sällan i budgeten för ett nystartat innovationsbolag som lägger allt krut på produktutveckling och kapitaljakt.
Men det är ett strategiskt misstag att behandla styrelsefrågan så styvmoderligt. Även unga innovationsbolag tjänar på att ha ett brett perspektiv redan från start. I verksamheter grundade enbart av forskare eller utvecklare är exempelvis en extern ledamot med marknadsbakgrund värd sin vikt i guld.
Visst, det kan vara guld man inte har, men då finns det andra möjligheter.
Istället för reda pengar kan man arvodera den externa ledamoten med en mindre andel i bolaget eller dess framtida vinst. Det är kanske inget för styrelseproffset som lever på sina arvoden, men passar väl den växande skara grånade veteraner som har sin försörjning tryggad via pensionen och bara ser det som ett hedersuppdrag att få dela med sig av erfarenheterna från en lång karriär.
Ett annat alternativ är att två innovationsbolag inom olika branscher utväxlar ledamöter som sitter oarvoderade i varandras styrelser. Även om de ledamöter man utökar med kanske inte är så mycket mer erfarna än de man redan har, ger det alltid några nya perspektiv, idéer och lärdomar utifrån.
Här vore det toppen om regionens forskningsparker etablerade ett samarbete. Minc i Malmö har en mer marknadsorienterad profil, vilket skulle kunna berika många Ideonföretag. Givetvis går också utbytet på andra hållet. Och varför inte dra igång ett styrelseprojekt med danska forskningsparker?
Det handlar om att ge och att ta. För i det stora perspektivet är vi inte konkurrenter, utan mår alla bra av en innovationsstark Öresundsregion.
Klicka här för att komma till nodgrafen som visar Ideonbolagen och dess ledamöter.
Detta var sista delen i Rapidus kartläggning av styrelsemakten på Ideon.
Tidigare artiklar hittar du här:
– Bara var tionde är kvinna i Ideonbolagens topp
– Riskkapitalbolagen mäktigast på Ideon
– Mer makt bakom kulisserna
– 60-talisterna toppar Ideonbolagen