Relationsmarknadsföring är fokus för den nystartade Malmöbyrån Relbrando. Bakom bolaget står tidigare medarbetare på storkoncernen Starcom — och medfinansiär är dess chef i Skåne.
Under senhösten fusionerade mediebyrån Starcom sina dotterbolag varpå Starcom Malmö med 17 anställda gick upp i moderbolaget i Stockholm. Tillsammans med en kollega lämnar nu RM-strategen Lars Håkansson verksamheten och satsar på Relbrando. Med sig som finansiär får han också Starcoms chef i Malmö, Patrik Andersson, som dock fortsätter som anställd på Starcom.
Relbrando har också rekryterat från kommunikationsbyrån Tivity och går igång med totalt tre medarbetare. Bland kunderna som fallit på plats finns möbeltillverkaren Mio och Svenska Kyrkan, uppdrag som följer med från Starcom.
— Med Relbrando kommer vi att växa inom relationsmarknadsföring. Det här är ett steg i att Starcom renodlar sin verksamhet i och med fusionen, säger Relbrandos VD Lars Håkansson.
Åren före fusionen visade Starcom Malmö stabil tillväxt. Omsättningen 2010 låg på 33,3 miljoner kronor med ett resultat på 6,6 miljoner. Enligt Patrik Andersson har omsättningen fortsatt öka under 2011.
Joel Lyth