Business Region Skåne tar inspiration från Wikipedia när turistsajten skane.com görs om från grunden. Genom att låta lokala företag och intressegrupper själva skapa undersidor hoppas turism- och näringslivsorganisationen locka nya besökare till såväl sajten som länet.
Hundratals undersidor, skapade efter samma mall av allt från regionens multinationella jätteföretag till lokala hembygdslaget, ska ge nya vägar in till portalen. Sidorna kopplas också till en karta där även Business Region Skånes databas finns inlagd, med tiotusentals hotell, restauranger och andra besöksmål.
Den nya sajten har utvecklats av Malmöbyrån Good Old. Arbetet sattes igång för ungefär ett år sedan efter att bolagsstrukturen för Region Skånes olika marknadsföringsbolag gjorts om.
Idag är Business Region Skåne koncernmoder med dotterbolagen Tourism in Skåne, Invest in Skåne, Event in Skåne och Film i Skåne. Koncernen sysselsätter sammanlagt cirka 35 personer och ägs till 85 procent av Region Skåne, medan Kommunförbundet Skåne äger resten.
Skane.com beräknas få cirka 1,2 miljoner besök under 2009.
Erik Olausson