I eftermiddag hölls Greendigger-final på Hypoteket i centrala Lund. Riklig takstuckatur, gott om levande ljus mitt i solskenet, och snapsglas på det bord där juryn hade sammanträtt. Och så ett förrum fullt av taggade finalister.
I expressfart presenterade de nio sina gröna idéer för publiken – allt från soldriven luftkonditionering till livsstilsförändrande Facebookspel som ska rädda världen.
Alla lät lika övertygade, men juryn hade gjort sitt val: vinnare blev Ola Andersson och hans webbportal Position Green. Portalen ska hjälpa företag som vill sälja miljöanpassade varor och tjänster till bolag i offentlig sektor inom EU – en miljardmarknad. Ola Andersson är vd för OMMH (One More Media House) på Minc i Malmö, och kommer nu att satsa allt mer på det avknoppade projektet Position Green. Greendigger-priset innebär att han förhandlar med Innovationsbron om en investering på en miljon kronor.
Andrapristagare blev Amanda Hoffmann med en teknik för att skapa byggnadsmaterial av återvunnet trä, och tredjepristagare Jenny Nordberg som blivit känd för den så kallade falafeltvålen men som här tävlade med en idé om odlat skinn, som alternativ till djurhud. De två fick fortsätta till ”vidare finansieringsdiskussioner” med Innovationsbron.
Greendiggerstipendiaterna var från början nio stycken, utvalda inte utifrån affärsidé utan på personlighet, och fick 20.000 kronor för att i drygt två månader utveckla en valfri, grön idé. Sju av dem tog sig fram till finalen, där de fick ytterligare ett stipendium på 20.000 för att ha presenterat en affärsplan. Bakom projektet står Sweden Cleantech Incubators med sponsring av Sydsvenskan och Innovationsbron. Upp till tre finalister kunde väljas ut till att få förhandla om en miljon i investering./LK