Det råder bistra tider i telekombranschen. För ett par veckor sedan varslade Sony Ericsson och ST Ericsson 400 personer vardera i Lund. Bland regionens konsultbolag är tongångarna vitt skilda — vissa spår branschens död medan andra talar om möjligheter i krisens svallvågor.
Ett av de konsultbolag i Skåne som hittills drabbats hårdast av lågkonjunkturen är Enea, som i mars tvingades säga upp 16 av sina tidigare cirka 100 anställda konsulter i Öresundsregionen.
— Det är klart att det blir press på konsultföretagen. Våra kunder har sparkrav och måste dra ner. Men vi har anpassat vår kostym och under senare tid har marknaden stabiliserats, säger Gregory Singh, VD för Enea Services Öresund.
Under första kvartalet hade bolaget en negativ rörelsemarginal, enligt kvartalsrapporten bland annat beroende på svag efterfrågan på konsulter i Öresundsregionen.
Även tidigare snabbväxande Purple Scout med 40 konsulter i Skåne har kört in i konjunkturväggen. Enligt ekonomi- och marknadsansvariga Kasper Aase har bolaget fått gå med på sänkta priser och kortare kontrakt.
Purple Scout har nu valt att renodla sin verksamhet till öppen källkod och projekteringar, vilket lett till att ett par anställda fått sluta. Dessutom satsar bolaget mer på mindre kunder.
— Jag tror att de stora bolagen målar in sig i ett hörn. Genom att vara så tuffa dödar de marknaden för halvsmå företag som vi är och i längden kommer de stora bolagen att bli tvungna att flytta projekt till andra delar av världen. Konsultmarknaden här är på väg att dö, kanske på tio års sikt, säger Kasper Aase.
Men hos de större bolagen spirar mer hopp om framtiden. HiQ, med 180 anställda i Öresundsregionen varav 120 i Skåne, visade en 15-procentig lönsamhet under första kvartalet 2009. Majoriteten av bolagen i Rapidus jämförelse ligger på mellan fem och elva procent.
— Vi har gått ner lite och ligger lågt med rekryteringen. Men för vår del är uthållighet viktigt, säger Jon Carvell, VD för HiQ Skåne.
Under början av året sa Cybercom upp konsulter i Stockholm och Östersund och på onsdagen kom beskedet om en nyemission på 100 miljoner kronor för att stärka bolaget på den globala marknaden. Men Cybercoms VD i södra Sverige, Thomas Barge, tror på en positiv framtid för sina knappt 400 anställda.
— Cybercom har bedömt att marknaden var tuffast i Stockholm och i Finland. Vi har varit väldigt välpositionerade här nere, säger han.
Varken Thomas Barge eller Jon Carvell vill spekulera i när krisen kan tänkas vända, men båda menar att lågkonjunkturen också innebär fördelar.
— Under en högkonjunktur fortsätter alla att göra precis samma sak som förut, bara mer. Nu gäller det att se på möjligheterna som uppstår i svallvågorna, säger Jon Carvell.