Lågkonjunkturen har slagit klorna i Skånes reklambransch. I dagarna sattes Malmöbyråerna Monopolet och Ringsberg & Co i konkurs. Regionens byråchefer har dock en splittrad bild av framtiden.
Reklambranschen är känslig för ekonomiska svängningar, efter rekordåren 2007 och 2008 är det nu betydligt kärvare tider.
— Marknaden kommer att bli mycket värre innan den blir bättre. Hösten blir stentuff. Förhoppningsvis lättar det till nästa vår, säger Ulf Vanselius, VD på Pyramid i Helsingborg.
Hans bolag tillhör dem som hade ett toppår ifjol. Byråintäkten landade på 25 miljoner kronor och vinsten på cirka en halv miljon. Men då hade ett antal investeringar inför framtiden gjorts, bland annat anställdes tre personer under hösten. Satsningen har börjat ge effekt – tio nya kunder har förts till kontot i vår, bland dem Atlas Copco och Rymdbolaget.
Ulla-Karin Barret, ny VD på The Fan Club i Malmö, är mer osäker om framtiden. Hösten kommer att visa vart ekonomin är på väg, menar hon. The Fan Club har själva inte märkt av någon större nedgång än. Ifjol ökade byråintäkten till cirka tolv miljoner kronor.
För Malmöbaserade Konovalenko föll försäljningen ifjol efter ett rekordstarkt 2007. Byråintäkten stannade på drygt 10 miljoner, jämfört med 14 miljoner året innan. Men med nya kontrakt i fickan tror VD Mikael Signell nu på tillväxt och en vändning för branschen.
— Reklambranschen ligger tidigt i konjunkturcykeln. Jag tror det ljusnar snart och att vi kommer skönja optimistiska tongångar redan under tredje eller fjärde kvartalet i år, säger han.
Nya uppdrag har trillat in från müslitillverkaren Finax och elektronikföretaget Doro. Än så länge håller årsbudgeten på tolv miljoner, uppger Signell.
Storspelaren Hilanders flyttade nyligen huvudkontoret från Helsingborg till Citykajen i Malmö. Under 2008 blev byråintäkten 58,5 miljoner och vinsten fem miljoner. Årets budget ligger på samma nivå. VD Ulf Strömqvist sitter i styrelsen för Reklamförbundet och ser en turbulent marknad framför sig, där flera mindre byråer kommer att få problem.
— Det blir ett intressant affärsläge. Förskjutning av marknadsandelar sker ofta under lågkonjunktur och inte under högkonjunktur, säger Ulf Strömqvist.
Reklambyrån Monopolet var dotterbolag till en dansk firma med samma namn. Verksamheten sattes i konkurs på egen begäran efter en tids lönsamhetsproblem, förklarar konkursförvaltaren Ulf Yxklinten. Vid konkursen blev sex personer uppsagda. Ringsberg & Co hade tre anställda vid obeståndet, som berodde på vikande efterfrågan enligt konkursförvaltaren Heinz Clauss.
Kristian Svensson