Tillväxttakten har mattats, men trots finanskrisen ökade byråintäkterna för samtliga av Skånes fyra största PR-byråer under 2008. Allra snabbast växte GCI Malmö — om än från en ovanligt låg nivå.
Efter ett tumultartat år 2007 med avhoppad VD, underskott och minskad byråintäkt gick 2008 klart bättre för GCI Malmö. Enligt preliminära siffror steg byråintäkten med över 30 procent till drygt nio miljoner kronor, uppger VD Anna Holm.
— Vi har haft ett bra inflöde av kunder och planerar för en liknande ökning även i år, säger hon.
Hos övriga stora PR-byråer pendlade tillväxttakten runt mer modesta tio procent. Med 18 miljoner kronor i byråintäkt 2008, mot 16,9 miljoner året innan, är Aspekta fortsatt störst i Skåne. Byrån, som i dag sysselsätter 17 personer, fick bland andra Axis, Precise Biometrics och Findus som nya kunder. Resultatet stannade på 2,5-3 miljoner kronor i vinst, uppger VD Magnus Dahl.
— 2009 kommer bli ett tufft år för alla. Men vi ser inga generella nedskärningar på kommunikationssidan än. Vårt mål är att växa även i år, säger han.
För Malmöbaserade Sund Kommunikation var den viktigaste händelsen under 2008 förvärvet av sjumannabyrån Sargasso i Stockholm, menar VD Carl-Johan Wachtmeister. Även utan Sargasso ökade Sund sin totala byråintäkt med knappt tio procent till 50 miljoner kronor.
— I Malmö hade vi cirka 15 miljoner kronor i byråintäkt. Det har tuffat på bra här nere även under hösten, säger Carl-Johan Wachtmeister.
Även hos den mindre spelaren Wirtén PR & Kommunikation i Lund trillar kulorna in. Enligt preliminära siffrorna ökade byråintäkterna med drygt tio procent till 5,5 miljoner kronor medan vinsten steg med cirka 70 procent, uppger VD Lars Wirtén.
— Bland annat fick vi in ett väldigt stort uppdrag för Regionala Godstransportrådet i sista kvartalet. Det ger oss bra stadga under 2009, säger han.
Wirtén sysselsätter i dag sju personer.
Erik Olausson