måndag 14 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Malmöfirma bag ny gør-det-selv-tjeneste for bøger

Det nystartede Malmöfirma Solentro har i disse dage lanceret en webtjeneste for skrivelystne kunder. Hjemmesiden er baseret på et koncept, som gør det muligt at trykke en personligt udformet bog. Solentros grundlæggere, brødrene Tobias og Hampus Schildfat, fik ideen efter at have skrevet en bog til deres fars 55-års fødselsdag.

— Folk spurgte, hvordan vi havde lavet bogen, og vi indså, at der var kommercielle muligheder i det her koncept, siger Tobias Schildfat, der forlod stillingen som business area manager i fødevaregiganten Findus for at starte Solentro.

På hjemmesiden solentro.com kan kunderne indsende deres egne tekster, billeder og breve, hvorefter det hele samles til en bog. Det, der adskiller Solentros idé fra mange andre hjemmesider med lignende tjenester, er, at familie, venner og kolleger kan indsende deres egne bidrag til bogen. Prisen for en bog ligger på mellem 200 og 700 SEK.

— Tanken er, at det skal være let at skabe et smukt design. Vi arbejder med færdige skabeloner i et webbaseret program, som er let at bruge, siger Hampus Schildfat.

Solentro er et af kuvøsefirmaerne i Malmö Incubator (Minc) og beskæftiger i dag fire personer. Til januar lanceres en engelsksproget version. Brødrene håber til næste år at kunne tiltrække kunder fra hele verden.

Af Sara Assarsson

Det nystartede Malmöfirma Solentro har i disse dage lanceret en webtjeneste for skrivelystne kunder. Hjemmesiden er baseret på et koncept, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.