tisdag 16 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

MVA forbereder ny rolle som kontaktformidler til big pharma

I al ubemærkethed er Medicon Valley Academy, MVA, i gang med at forberede en ny rolle som kontaktformidler for Øresundsregionens mange mindre virksomheder, der ellers skal bruge meget store ressourcer på at få mødetid hos de pengestærke medicinalgiganter i big pharma – ikke mindst i udlandet.

Projektet går ud på at samle viden om en lang række projekter i Medicon Valley – eksempelvis om igangværende prækliniske forsøg, som skal løftes op i større skala som kliniske forsøg med hjælp fra større investeringer.

MVA vil udnytte Medicon Valleys stærke brand i udlandet til at være døråbner hos de store, pengestærke virksomheder, hvor det er svært at få afsat tid i kalenderen til et mindre biotekfirma fra Øresundsregionen.

— Vi skal udnytte, at vi kan møde op med en stor volumen med måske 40 projekter i en sagsmappe. Udbuddet af projekter boomer, og det gør efterspørgslen også. Det handler derfor om at få adgang til de pengestærke, der kan sætte ekstra fart i projekterne. Til det formål vil vi i MVA også samarbejde med erhversfremmeorganisationer på begge sider af Sundet som eksempelvis Copenhagen Capacity og Position Skåne, fortæller projektleder Niels Gerner Larsen.

Første gang projektet skal prøves af er ved BIO-messen i Chicago midt i april, hvor MVA sammen med netop Copenhagen Capacity og Position Skåne vil præsentere en række investeringsmuligheder i Øresundsregionen overfor big pharma. MVA vil også prøve at få en startfinansiering på formidlingsprojektet, men planen er, at det skal være selvfinansierende.

— Det skal kunne betale sig for de mindre virksomheder i Øresundsregionen at investere nogle tusinde kroner i, at MVA åbner nogle døre. Og afkastet bliver direkte målbart. Vi vil kunne se om vi fik skabt den første kontakt i en handel, fastslår Niels Gerner Larsen.

I al ubemærkethed er Medicon Valley Academy, MVA, i gang med at forberede en ny rolle som kontaktformidler for Øresundsregionens […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
530 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.

  • Nyhetsbrev mån-tors
  • Exklusiva nätverksträffar
  • Tillgång för 1-2 användare


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.