Ideonföretaget Anoto rivstartade Comdexmässan i USA med att i morse presentera en lång rad strategiska partnerskap med världsledande tillverkare av kalendrar och anteckningsblock. Avtal finns också med 3M – företaget bakom de populära Post-it-lapparna.
Det riktigt intressanta är egentligen inte de enskilda partnerskapen, utan att avtalen undanröjer de tvivel som funnits kring möjligheterna för ett litet bolag från Lund att etablera en världsstandard för digitalt papper.
— På kort tid har vi lyckats få en stor del av hela pappersindustrin att ansluta sig till digitalt papper. Vi är en de facto-standard nu, kommenterar Anotos VD och grundare Christer Fåhraeus på telefon från Comdexmässan.
Förhandlingarna har dessutom gått rekordsnabbt. Anoto-teknologin med digitalt papper och penna lanserades så sent som i april. Då fanns bara avtal med Time Manager och Ericsson. Tryckningen av de första kalendrarna med Anoto-papper startar redan efter årsskiftet och lanseras kommersiellt tillsammans med Anoto-pennan nästa höst inför kalenderåret år 2002.
Genom avtalen får Anoto tillgång till omkring två tredjedelar av världsmarknaden för professionella kalendrar som omfattar 150-200 miljoner exemplar varje år. Anotos intäkt är fem dollar per kalender, men intäkterna kommer de första åren begränsas av antalet sålda pennor, som under 2002 beräknas uppgå till några miljoner.
På sikt hoppas Anoto att det digitala pappret även ska finnas i billigare kalendrar.
Företagen som Anoto hittills har samarbete eller partnerskap med är: 3M, Ashford, At-A-Glance, Charles Letts (inklusive Financial Times kalender), Ericsson Mobile Communications, Esselte, Filofax, Franklin Covey, Kokuyo, Mead, Montblanc, TMI (Time Manager International) och Time/system International.