På måndag nästa vecka öppnar Orelink.com – med stöd från bland andra Jyllands-Posten – sin nya, uppdaterade sajt som är tänkt att bli en regional marknadsplats för e-handel mellan företag. Alla B2B-företag (business to business) i regionen finns i ett sökbart register och en av tjänsterna är möjligheten att beställa offerter över nätet.
Orelink.com ska marknadsföras intensivt fram till broinvigningen med annonser i Jyllands-Posten och Helsingborgs Dagblad varje dag och i Børsen och Sydsvenska Dagbladet varannan dag. Bakom annonskampanjen står Eminent Marknadsföring i Lund.
Förutom en elektronisk marknadsplats erbjuder Orelink.com bland annat nyheter om näringslivet i regionen, levererat av danska företaget Portfactory. Redaktionsansvarig på den svenska sidan bli Mie Jernbeck, tidigare chef för Sveriges radio P4.
Upplägget liknar mycket handelskamrarnas Business Guide Oresund, som något försenad ska öppna på torsdag denna vecka. Även de erbjuder register över regionens B2B-företag, näringslivsnyheter och fakta om viktiga lagar och regler för den som vill göra affärer över Sundet. Öresundsfaktan levereras till och med av samma företag till båda sajterna. Men grundaren till Orelink.com, Andreas Hörlin, är inte orolig för konkurrensen, utan tror att det finns utrymme för flera aktörer samtidigt.
Orelink.com räknar med att tjäna pengar på att företagen betalar omkring 2.500 kronor för att vara med i databasen och få tillgång till de offertförfrågningar som väntas komma in via sajten. I takt med att antalet besök till sajten stiger ökar också möjligheterna till annonsintäkter. I framtiden kan det också bli aktuellt att ta provision på de affärer som förmedlas via sajten.
Största enskilda ägare med 45 procent av aktierna i Marknadsplatsen i Öresundsregionen AB, som står bakom Orelink.com, är Peter Kanekrans, som tidigare arbetat på Carnegie fondkommission. Andreas Hörlin äger drygt 20 procent och Jyllands-Posten drygt tio procent. Fler strategiska investerare uppges vara på väg in i bolaget.