torsdag 10 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Ny bruttoliste om fejl og mangler ved Øresund skal bruges ved Femern

BERLIN: Nu skal den nye storregion for ni millioner mennesker fra Øresund til Nordtyskland lære af fejl, mangler og for sene forberedelser omkring Øresund. En ny bruttoliste om manglende harmonisering over Øresund set i forhold til Femern er netop bestilt af String-samarbejdet oplyser dets formand, medlem af Københavns Borgerrepræsentation, Henrik Appel (S), til Rapidus.

– Vi skal være tidligere ude denne gang, siger han.

String er et samarbejde om den nye Femern forbindelse mellem Regionerne Skåne, Hovedstaden og Sjælland samt Schleswig-Holstein, Hamburg og Københavns Kommune.

Stephan Müchler, direktør for Sydsvenska Handelskammaren, var blandt de ivrige spørgere onsdag på den svenske, tyske og danske parlamentariske aften om Femern-forbindelsen på det nordiske ambassadekompleks i Berlin. Han ville netop vide, om man havde lært af fejltagelserne ved Øresundsregionens manglende harmonisering af finans- og lovgivningsprocesser. Det havde man, lød beskeden fra politikerne. Men i højere grad end det fremgik af det officielle møde. Direktør i Dansk Industris transportgruppe, Michael Svane, er nemlig allerede i gang med at finde løsninger i regi af Fehmarn Belt Business Council, hvor han er næstformand.

– Vi skal aflevere en bruttoliste 24. april om erfaringerne fra Øresund. Vi skal nu anvise nogle løsninger om arbejdsmarkedet, sociale afgifter og beskatning. Det optimale er løsninger for hele storregionen inklusive Femern, men hvor det ikke kan lade sig gøre, må vi nøjes med løsninger for eksempel mellem Danmark og Tyskland, siger Michael Svane.

En del af løsningerne hedder, at Nordtyskland også går med i Greater Copenhagen, vurderer Henrik Appel som sin personlige mening – og ikke på vegne af String. Skåne har som bekendt endnu ikke accepteret invitationen, men også Michael Svane udtrykker forsigtigt inden bruttolisten er klar, at ”at det måske var en god ide” at få både Skåne og Nordtyskland med.

Af Keld Broksø

BERLIN: Nu skal den nye storregion for ni millioner mennesker fra Øresund til Nordtyskland lære af fejl, mangler og for […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Tung uppbackning för Ideonbolag

    Ideonbolaget Spec-Imaging backas av tunga investerare. Nu gör bolaget en nyemission för att vidareutveckla sin teknik kring mätning av vattenföroreningar. Så här mycket tog de in och så långt räcker pengarna.

  • Är det Europas tur nu?

    KRÖNIKA: Kan Trumps galenskaper trots allt ge Europa en välbehövlig spark i baken? USA har förvisso lånat sig till tillväxt, men Europa har inte gjort någonting. Vi får inte stå stilla medan världen springer ifrån oss, skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist.


  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket “Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, “kinesiska Volvo”.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i Danmark i september

    En dansk trafikprofessor dissar de svenska planerna på en ny Öresundsförbindelse. Det är det mest uppseendeväckande uttalande som gjorts om Sverige i danska medier den senaste månaden.