torsdag 10 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

HH-Ferries´ 6 mdr. forsinkede batteridrift for 300 mio. virker nu – 80-90 % på én færge

Efter et halvt års forsinkelse af den stærkt omtalte og nyskabende batteridrift til 300 mio. SEK af HH-Ferries´ Helsingør-Helsingborg overfart er driftsdirektør Jens Ole Hansen fra HH Ferries AB nu ved godt mod. Projektet er næsten i mål idet teknologien endelig har bestået sin prøve:

– Det virker nu, understreger Jens Ole Hansen, som tidligere har udtalt til Rapidus, at han håbede på, at det var sket i oktober.

-Vi sejler stadig hybrid med både el og diesel på begge færger, men på Tycho Brahe-færgen virker den totale eldrift nu 80-90 % af tiden. På Aurora-færgen skal vi stadig lave nogle tilpasninger, oplyser han.

Selv om den nye teknologi nu har bevist, at den virker det meste af tiden, så ønsker Jens Ole Hansen ikke at sætte dato på den endelige indvielse af total eldrift, der blev aflyst 20. juni i år, hvor den danske klimaminister, Lars Chr. Lilleholt, skulle have klippet snoren til projektet.

Der er tale om et komplekst og helt nyt elsystem, hvor færgerne sejler hvert kvarter og kun har 5-9 minutter til at lade en elkraft svarende til 70 elbiler. Det hele skal klares af en laserstyret robot, der medvirkede til, at HH Ferries fik prisen ”Baltic Sea Clean Maritime Award” i Berlin den 14. juni – seks dage før indvielsen blev aflyst. Selv om systemet nu har bevist det kan virke det meste af tiden, så er der stadig uafklarede spørgsmål med EU organisationen INEA, som har bidraget med 120 mio. SEK, og leverandøren, ABB Marine and Ports, som er ansvarlig for teknikken.

Jens Ole Hansen ønsker ikke at kommentere nogen af delene. Heller ikke om det vil fremgå af HH Ferries´ kommende årsrapport, hvilke erstatninger ABB Marine and Ports i givet fald skal betale – og om INEA stiller nye betingelser eller skærer i støtten på grund af de fortsatte forsinkelser.

Af Keld Broksø

Efter et halvt års forsinkelse af den stærkt omtalte og nyskabende batteridrift til 300 mio. SEK af HH-Ferries´ Helsingør-Helsingborg overfart […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Tung uppbackning för Ideonbolag

    Ideonbolaget Spec-Imaging backas av tunga investerare. Nu gör bolaget en nyemission för att vidareutveckla sin teknik kring mätning av vattenföroreningar. Så här mycket tog de in och så långt räcker pengarna.

  • Är det Europas tur nu?

    KRÖNIKA: Kan Trumps galenskaper trots allt ge Europa en välbehövlig spark i baken? USA har förvisso lånat sig till tillväxt, men Europa har inte gjort någonting. Vi får inte stå stilla medan världen springer ifrån oss, skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist.


  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket “Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, “kinesiska Volvo”.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i Danmark i september

    En dansk trafikprofessor dissar de svenska planerna på en ny Öresundsförbindelse. Det är det mest uppseendeväckande uttalande som gjorts om Sverige i danska medier den senaste månaden.