lördag 1 februari 2025

inloggad som

Gästkrönika: Är AI bara en irriterande fluga?

Kort sagt: Begreppet AI surrar högre än en svärm bananflugor i ett sunkigt studentrum. Den artificiella intelligensen har smugit sig in i actionpackade skräckfilmer, regionala nyhetstjänster och in i Öresundsbolagens innandömen. Rätt använt skapar AI stor nytta för verksamheten, men utan en genomtänkt plan blir effekten den motsatta.

Av Matilda Andersson, masterstudent inom AI och Årets tech-tjej 2021

Nyligen viskade en liten fågel av arten Sparvus Rapidus i mitt öra att bokstavskombon A+I gått att skåda i Rapidus nyhetsbrev minst 100 gånger sedan mörkeråret 2020 kickades ut genom dörren. Vad är det för surrande teknikfluga vi pratar om? Är AI ett modeord, ett paradigmskifte eller lite av varje? (För att minimera förvirringen definierar jag AI lite slarvigt som en samlingsterm för datorsystem som lär sig av data, känner igen mönster och automatiskt vidtar åtgärder.)

Mitt första möte med AI-tekniken skedde för en del år sedan. Under en middag stoltserade en teknikkunnig släkting med en cool funktion på sin nya telefon: ta en bild på dig själv och låt AI:n visa vilken kändis du är mest lik. Telefonen gick laget runt och min familj transformerades till sina mer eller mindre lika kändiskopior. Tonårsversionen av mig hade långt, vågigt ljusbrunt hår á la 2010-talets Miley Cyrus och satt spänd inför att telefonen skulle dra fram en cool Matilda-dubbelgångare från Googles bildbank. Min bild togs, AI:n presenterade sitt resultat och bordet brast ut i skratt. Den coola kändis-dubbelgångaren var en cocker spaniel.

Kanske är detta trauma anledningen till att jag nu läser en master inom maskinintelligens och vid sidan arbetar med att utveckla AI-teknik.

Det finns tillfällen då AI kommer in och effektiviserar processer och optimerar affärer. Andra gånger blir det cocker spaniels av det hela. Trots att AI målas upp som magiskt fairydust där alla företag transformeras till miljardvärderade unicornbolag så är det i slutändan ett verktyg. AI är en hammare och den är jäkligt bra på att slå ner spik. Däremot vill du inte använda den för att dra åt en mutter. Ett verktyg används för att nå ett mål, det är inte målet i sig själv.

Vissa företag, som Call Knut, Aiguille Systems och årets Rapidusföretag Spiideo, föds med en AI-lösning som central affärsidé. Där är den artificiella intelligensen essentiell för bolagets hållbarhet och värdeskapande. Andra använder det för att förbättra sin existerande produkt. Exempelvis använder GoldenGlow AI för att koppla rätt influencer med rätt företag och SenseNode utvecklar ett nytt AI-system för energiövervakning. Används tekniken rätt kan den skapa stort värde för bolag genom innovation, optimering och effektivisering. Eller för att hitta nya produktmöjligheter, som Mackmyras AI-genererade whiskysmaker.

När investerare kräver artificiell intelligens för att se innovationshöjd och AI-flugorna surrar högt i media är det lätt att få FOMO (jag hänvisar generation X och baby boomers till Google) och hoppa på tåget utan att veta slutdestinationen.

Många bolag idag har fortfarande en digital kompetens som inte är mognare än en finnig tonåring och att få hänga med äldre syskonets vänner (läs: använda komplicerade AI-lösningar) är coolt, men inte alltid det smartaste. Vi mognar i vår egen takt och det gäller även företags tekniska kompetens. Fall inte för grupptrycket och använd komplexa tekniska lösningar utan att veta vad man håller på med. Många gånger gäller faktiskt less is more.

Artificiell intelligens är svaret på många frågor, men det är ingen universallösning som kan appliceras på allt. För att lyckas med AI-resan krävs kunskap om teknikens möjligheter och begränsningar. Dessutom krävs självinsikt kring verksamhetens smärtpunkter för att kunna definiera tydliga och värdeskapande målsättningar.

Ta er inte vatten över huvudet utan börja smått, konkret och väldefinierat. De som lyckas med AI använder det som en del av sin verksamhetsstrategi och inte bara som ett plågsamt buzzword.

Kort sagt: Begreppet AI surrar högre än en svärm bananflugor i ett sunkigt studentrum. Den artificiella intelligensen har smugit sig in […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Fåhraeus stänger fond med EU-pengar

    Serieentreprenören och Lundaprofilen Christer Fåhraeus stänger sin investeringsfond FSG 2 med en rejäl dos EU-pengar i kassan. Så här mycket har fonden nu att investera.

  • Enoramas kassa sinar

    Nikotinbolaget Enorama Pharma i Malmö behöver pengar och genomför en företrädesemission på 35 miljoner kronor. Pengarna kommer dock inte räcka ens ett år.

  • Joel Eklunds ryggsäcksbolag på rätt väg

    USWE Sports, där Tepe-ägaren Joel Eklund är huvudägare, fortsätter sitt återtåg efter en rad förlustår. Arjo som nyligen sparkade sin vd levererar viss förbättring. Nexam Chemical tappar. Detta är torsdagens kvartalsrapporter.


  • Vägen till det “omöjliga”: lönsam tillväxt

    Många startups misslyckas för att de saknar ett marknadsbehov. Men det finns lösningar på problemet. Här listar riskkapitalisten Jan Dahlqvist några av stegen som leder till framgång.

  • God fortsättning!

    Hej alla Rapidusfans. Efter en välbehövlig julvila är vi igång igen med bevakning av Sveriges mest underbevakade näringsliv, sett i […]

  • Med sikte på ett nytt och bättre år

    Gott nytt år, alla kära läsare. Nu stänger vi 2024 som rent ut sagt blev ett skitår. Vi ser fram emot ett bättre 2025 där lägre räntor ger fler investeringar som sätter snurr på hjulen för oss alla.

  • Nyhetskrönika

    Det saknades inte dramatik i skånskt näringsliv under 2024. Mellby Gårds tvärvändning i försäljningen av Academedia till Roger Akelius tog nog priset. Här följer några av Rapidus höjdpunkter under det gångna året.

  • Den största utmaningen för startups

    Under tre säsonger med Rapidus podcast Lejonkulan har programledare Jan Dahlqvist intervjuat 45 startup-entreprenörer. Här är hans spaning av startup-bolagens största utmaning och misstag.

  • Sverige är inte innovationens land

    Via Lejonkulan har jag haft förmånen att intervjua 45 entreprenörer om deras största utmaningar och risker inför framtiden. En sak står klart – Sverige riskerar att halka efter i den globala kapplöpningen om startups och talanger.

  • Så fungerar venture debt

    Tror du stenhårt på ditt företag men har svårt att få riskkapital genom att sälja aktier? Då kan du se på möjligheten att få ett tillväxtlån från en riskkapitalist. Rapidus krönikör och poddprogramledare Jan Dahlqvist förklarar hur det fungerar.

  • Se upp för vanliga fällan i startups

    Det vimlar av fallgropar för en startup. Även den som hittar kunder och får i gång försäljningen kan falla på målsnöret, till exempel på grund av en illa skött ”cap table”. Men vad är det? Riskkapitalisten Jan Dahlqvist, delar med sig av sina erfarenheter efter 25 år i branschen.

  • Glad midsommar!

    Ännu ett utgivningsår är till ända för Rapidus. Efter mer än 200 nyhetsbrev och 600 artiklar går vi på redaktionen in i sommarutgivning. Det innebär att vi bara ses på måndagar fram till den 12 augusti. Intressanta sommarintervjuer utlovas.

  • Sälja eller sälja ut?

    Skånska etablerade företagare skrattar hela vägen till banken när de säljer sina företag. Kommer fler att säljas? Ja, det är högst sannolikt. Det är ju kul för aktieägarna, men tråkigt för regionen.