fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

HH-Ferries´ batteridrift for 300 mio. virker ikke hver gang – men gjorde i går

Med mindst fire måneders forsinkelse tør HH-Ferries nu end ikke love, at den stærkt omtalte nye og innovative batteridrift af færgerne bliver klar her i oktober. Så sent som i går virkede den problematiske opladning af el på land. Det lykkes fortsat bare ikke hver gang.

– Jeg forventer at det sker her i oktober, men jeg kan ikke garantere det. Vi sejler 46 gange i døgnet og hvis opladningen af el på land kun virker hver anden gang kan vi ikke slå dieselmotorerne fra endnu, forklarer Jens Ole Hansen.

Færgerne skulle have været klar til batteridrift ved et stort pressemøde 20. juni med den danske klimaminister, Lars Christian Lilleholt. Siden meldte Jens Ole Hansen her i Rapidus, at han ”var sikker på” at færgerne ville være klar i august. Men nu tør han ikke være så sikker mere, og derfor fortsætter farcen.

– Jeg har ingen krystalkugle, men faktisk sejler færgerne på batterier nu forstået på den måde, at færgernes dieselmotorer lader dem op. Derfor er det foreløbig kun en hybridsejlads. Ren batteridrift opnår vi først, når vi kan lade færgerne op ved land og vi kan koble op på landstrøm. Der er vores udfordring. Vi er stadig ved at tilpasse og finjustere, siger Jens Ole Hansen.

– Man skal huske på, at det ikke er en hyldevare – det er et innovativt projekt og første gang i verden det sker, påpeger Jens Ole Hansen.

Batteri-projektet koster 300 millioner SEK (heraf 120 mio. EU-penge fra INEA) til færgerne Tycho Brahe og Aurora. Jens Ole Hansen understreger, at HH Ferries ikke får økonomisk tab på forsinkelsen, men ønsker ikke at kommentere om det også gælder for leverandøren, ABB Marine and Ports.

Af Keld Broksø

Med mindst fire måneders forsinkelse tør HH-Ferries nu end ikke love, at den stærkt omtalte nye og innovative batteridrift af […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.