Förra året omsatte Parkster 1,7 miljoner kronor och i år räknar vd:n Henrik Hallgren att bolaget når fem miljoner kronor.
– Vi ser en ökning på omkring 20 procent per månad för de uppdrag som vi redan har. Utöver det kommer en hel del nya uppdrag, och i kombination med kontraktet i Umeå räknar vi med att omsätta så mycket som 20 miljoner kronor nästa år, säger Henrik Hallgren, som grundade bolaget tillsammans med Anders Davoust och Pehr Hansson.
I dag går det att betala med Parksters teknik på cirka 300 parkeringsanläggningar, vilket utökas mycket ytterligare 85 genom kontraktet i Umeå. Just Umeå var Malmöbaserade Mobills första större kund för sms-betalning av parkeringsbiljetter och staden hade ett tag störst andel mobilbetalade parkeringar i hela landet.
– Med Mobills teknik betalar man för fast tid i förväg, hos oss checkar man in när man påbörjar parkeringen och checkar ut när man är klar. Utöver detta så kostar det inte bilisten någonting extra att använda oss, och detta är faktorer som Umeå vägt in, säger Henrik Hallgren till Rapidus.
Parksters teknik används för parkeringsbiljetter via sms eller en mobilapp. Under 2012 rullade första uppdraget in. Det var LKP, Lunds kommunala parkeringsbolag, som började använda Parkster på vissa utvalda parkeringar – något som bland annat ledde till att LKP fick hand om parkeringsansvaret vid Ideon.
I Lund täcker Parkster numera nästan alla kommunala parkeringsplatser och ett pilotprojekt med Lunds universitet är startat. Totalt har Parkster ett tiotal olika uppdrag i bland annat Göteborg, Skövde, Norrköping – och numera Umeå.
Parkeringsbiljetter utgör i dag en mindre verksamhetsgren för Mobill, vars teknik främst används för mobilbiljetter till kollektivtrafik med Stockholms Länstrafik som största kund. Rapidus har utan framgång sökt Mobills ledning för en kommentar.